Hoe komt het dat vliegtuig met volle tank uren rondjes vliegt en niet landt?

Hoe komt het dat een vliegtuig met volle kerosinetank urenlang rondjes vliegt en niet landt? Gisteren gebeurde dat met een vliegtuig van Brussel Airlines dat rechtsomkeer maakte wegens een mogelijk technisch defect. Er kon niet meteen geland worden, want het vliegtuig was met een volle tank te zwaar. We overlopen even de opties met luchtvaartexpert Luk De Wilde.

Het vliegtuig dat gisteren enkele uren boven ons land vloog, was een Airbus A330. Waarom kan een vliegtuig met volle tank niet landen? En wat als het om een levensbedreigende situatie gaat, bijvoorbeeld een passagier die stervende is?

De Wilde benadrukt dat er in dit geval geen technisch mankement was aan een noodzakelijk onderdeel van het vliegtuig. "Het waren de flaps, de beweegbare onderdelen aan de vleugels", vertelt De Wilde.

In ieder geval wordt altijd een draaiboek gevolgd, wat tijdens de studies voor piloot al wordt geleerd en getraind. In sommige gevallen - bij noodsituaties - moet de cockpit een analyse maken. "De laagste risico's inschatten en de beste optie kiezen", klinkt het. "Er kan voor een andere luchthaven gekozen worden, zoals Schiphol of Frankfurt, om toch nog brandstof te verbruiken. Het lozen van kerosine boven zee wordt ook vaak gekozen. De meeste Boeings zijn daarvoor uitgerust met een pompsysteem. Dat pompsysteem heeft de Airbus A330 echter niet."

Een andere optie is dat er tóch geland wordt, maar dat gebeurt zelden. "Het grote probleem bij de landing met een volle tank is het evenwicht. Bij het naderen van de piste moet een rechte lijn bewaard worden. Helemaal niet evident. Scenario is dat één van de vleugels de grond raakt. In de vleugels zitten net de brandstoftanks. Een vonk kan voldoende zijn om alles in lichterlaaie te zetten." 

Meest gelezen