Parket wil bestuurder trein Buizingen, NMBS en Infrabel voor de rechter

Het parket van Halle-Vilvoorde wil de bestuurder van de stoptrein Leuven-’s Gravenbrakel, de NMBS en Infrabel voor de rechtbank dagen omdat ze onopzettelijk het treinongeval van 15 februari 2010 in Buizingen hebben veroorzaakt. Bij het treinongeval vielen 19 dodelijke slachtoffers en 310 gewonden.

De treinbestuurder zou een rood stopsein genegeerd hebben en de NMBS en Infrabel zouden nalatig zijn geweest bij de beveiliging van de treinstellen en de spoorinfrastructuur.

De bestuurder bleef jaren volhouden dat het stoplicht op groen stond en niet op rood, maar nu blijkt dat dat niet klopt. "De deskundigen kwamen tot de conclusie dat er ernstige aanwijzingen zijn dat de bestuurder van de trein een rood licht heeft genegeerd", zegt Carol Vercarre van het parket Halle-Vilvoorde. Het parket wil de bestuurder dan ook voor de politierechtbank van Halle vervolgen. Hij riskeert een celstraf van 5 jaar en een geldboete van 3.000 euro.

Naast de bestuurder wil het parket ook de NMBS en Infrabel voor de rechter dagen. Ze zouden nalatig geweest zijn bij de beveiliging van de treinstellen en de spoorinfrastructuur en riskeren geldboetes van 600.000 euro.

Komt de zaak effectief voor de rechtbank?

De raadkamer zal op 24 april beslissen of de zaak effectief voor de rechtbank zal komen. In totaal zijn er meer dan 600 mensen betrokken bij het ongeval. De stafhouder van de Nederlandstalige advocaten van de Brusselse balie, Patrick A. Dillen, benadrukt dat mensen die benadeeld zijn, zich burgerlijke partij kunnen stellen en zo een schadevergoeding kunnen vragen. Op de website buizingen150210.be staat alle informatie.

Dat het onderzoek zolang duurde heeft verschillende redenen. Er was een lange procedure om het proces in het Frans te voeren, een onderzoeksrechter ging met pensioen en het onderzoek verhuisde van Brussel naar Halle-Vilvoorde, wegens de splitsing van het gerechtelijke arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde.

Sinds 1 november 2016 zijn alle treinen die op het Belgische spoorwegnet rijden, uitgerust met een automatische noodrem. Dat TBL1+-systeem zorgt ervoor dat een trein automatisch gaat afremmen zodra de treinbestuurder een rood sein voorbij rijdt.Treinen die niet uitgerust zijn met dit remsysteem mogen niet langer op Belgische sporen rijden.

Meest gelezen