"Wie nieuwe steunaanvraag doet, moet lang op zijn centen wachten"

Sinds de uitrol van een nieuw computerprogramma dat "vierkant draait" zouden nieuwe steunaanvragen door iemand met een handicap nauwelijks nog verwerkt geraken. De vaste artsen die voor de bevoegde FOD werken trekken in een open brief aan de alarmbel: "Het is onmogelijk om met het programma efficiënt te werken", klinkt het.

Sinds anderhalve maand wordt op de overheidsdienst die de steunaanvragen voor personen met een handicap regelt met een nieuw computerprogramma gewerkt. "Het programma zoals het nu werkt, maakt het ons onmogelijk om efficiënt te werken", klinkt het bij de artsen in een open brief. "De toestand wordt dringend voor iedereen: personen met een handicap, administratief personeel, artsen..."

Marijke Van Kerckhove van het ACV bevestigt de problemen. Bij haar weten zijn sinds de uitrol van het programma nauwelijks nog nieuwe steunaanvragen verwerkt. "Het nieuwe programma vergt veel meer handelingen van de gebruikers. Zo moeten bepaalde gegevens verschillende keren manueel worden ingegeven", zegt ze aan VRT Nieuws. "Een rekeningnummer moet op drie verschillende plaatsen worden ingevoerd en aangepast, wat het risico op fouten groter maakt."

Veel zaken die vroeger geautomatiseerd waren, moeten nu opnieuw manueel ingevoerd worden. "Sommige berekeningen moeten zelfs manueel gebeuren", klinkt het. "Het oude programma was veel efficiënter. Men doet er nu veel langer over dan vroeger om eenzelfde dossier af te werken. Concreet zorgt dat ervoor dat mensen in een lange wachtrij terechtkomen", benadrukt ze. "Mensen die een nieuwe steunaanvraag doen, zullen heel lang op hun centen moeten wachten."

De artsen vragen in hun open brief dan ook een tijdelijke terugkeer naar het oude systeem, maar het is de vraag of zoiets technisch haalbaar is. Een directievergadering over de zaak die vanmorgen was gepland, is uitgesteld naar volgende week.

Meest gelezen