Tele-Onthaal noteert hoogste aantal oproepen in vijf jaar

Tele-Onthaal heeft het voorbije jaar het hoogste aantal oproepen in vijf jaar tijd gekregen. In 2016 hebben in totaal 122.638 mensen contact opgenomen met de noodlijn, telefonisch of via het chatsysteem. Dat zijn gemiddeld 335 Vlamingen per dag, 6,15 procent meer dan in 2015, zo blijkt uit de ruwe jaarcijfers van Tele-Onthaal.

Vooral het aantal chatoproepen is opvallend gestegen, met 19,51 procent. In totaal heeft Tele-Onthaal 10.064 chatoproepen beantwoord, een record sinds Tele-Onthaal in 2002 van start ging met hulpverlening via chatgesprekken. Het aantal telefoonoproepen is gestegen naar 112.574, een toename met 4,79 procent.

Als mogelijke verklaring voor de cijfers haalt Tele-Onthaal zijn grotere naambekendheid aan. De afgelopen jaren heeft de hulpdienst daar sterker op ingezet. Het chathulpaanbod is ook laagdrempelig, en de nood aan een gesprek via dat kanaal is - vooral bij jongeren - hoog, aldus Tele-Onthaal dat zich engageert om ook dit jaar zijn chataanbod verder te verbeteren.

Thema's

De gespreksthema's waarvoor mensen contact opnemen met Tele-Onthaal blijven nagenoeg ongewijzigd, en zijn zeer universeel. In 30 procent van de gesprekken komen relatieproblemen aan bod als belangrijkste gespreksthema. Oproepers maken zich het meeste zorgen over spanningen en conflicten binnen een partnerrelatie of met kinderen.

(Geestelijke) gezondheid is een belangrijk gespreksthema in één op de vijf gesprekken. Eenzaamheid en een tekort aan sociale contacten (12,40 procent) sluit de top 3 van gespreksthema's. Later dit voorjaar presenteert Tele-Onthaal meer gedetailleerde jaarcijfers voor 2016.

Meest gelezen