"Tegen 2025 álle bedrijfswagens van leasingbedrijven elektrisch"

CD&V wil dat álle bedrijfswagens van leasingbedrijven en van de overheid tegen 2025 elektrisch zijn. Dat staat in het Laatste Nieuws. "Overheid en leasingbedrijven moeten het goede voorbeeld geven", vindt parlementslid Robrecht Bothuyne (CD&V). De Belgische Federatie van Leasingwagens, Renta, wil gerust praten over het voorstel, maar nuanceert en relativeert.

"Er zijn een aantal instanties die heel veel auto's in beheer hebben, denk maar aan onze eigen overheid, maar denk ook aan leasingbedrijven die bedrijfswagens ter beschikking stellen. We willen met hen praten om er voor te zorgen dat tegen 2025 alle personenauto's die zij in beheer hebben, elektrisch zijn", zegt Bothuyne. Hij benadrukt dat zijn partij voorstander is van een mobiliteitsbudget. "Maar het fenomeen van de fir­ma­wagens zal daardoor niet verdwijnen - toch niet op korte termijn."

Nu rijdt slechts 0,3 procent van onze wagens elektrisch. De christendemocraten willen dat aandeel verhogen en hebben tien voorstellen klaar, zoals overal laadpalen, een app die alle Vlaamse laadpunten in kaart brengt en premies voor de goedkopere modellen. Bothuyne stelt daarbij voor om de tegemoetkoming op te trekken voor e-auto's die minder dan 41.000 euro kosten, en ze af te schaffen voor alle wagens die duurder zijn. "Want je koopt toch geen auto van 61.000 euro, omdat je er een premie van 1.000 euro voor krijgt?"

Renta zegt niet principieel "nee"

Bij de Belgische Federatie van Leasingwagens, Renta, zijn ze niet happig op het voorstel. "Het woord verplichting horen we niet graag in onze sector", reageert directeur Frank Van Gool op Radio 1. "De leasingwagens vertegenwoordigen ook slechts de helft van alle bedrijfswagens, 7 à 8 procent van de wagens op onze wegen. We moeten dus relativeren of dit de grote sprong voorwaarts zal zijn."

Van Gool legt de nadruk op 2025, "dat is natuurlijk nog ver van ons verwijderd". "We moeten oppassen dat we de mensen niet weghalen uit de leasingwagens en de mensen terug in een privéwagen doen rijden die veel vervuilender is. De prijs voor een elektrisch voertuig ligt momenteel een heel pak hoger dan wagens met een conventionele motor. Als dat zo blijft, dan zou het kunnen zijn dat het goedkoper is om een privéwagen te hebben."

Van Gool geeft toe dat de vloot bij leasingwagens zwaar verdieseld is: "Dat is te wijten aan de fiscaliteit. Ik zou een oproep doen aan de politiek om morgen al maatregelen te willen nemen om mensen te motiveren. Bijvoorbeeld: fiscaliteit linken aan ecologie." Hij wil zeker mee nadenken over het CD&V-voorstel, maar kaart ook aan dat vandaag nog niet alle voertuigen of modellen een elektrische versie hebben.

Meest gelezen