"Nieuwe software Infrabel mee oorzaak van mindere stiptheid treinen"

De problemen van de laatste weken bij het spoor zouden mee te maken hebben met een nieuw computersysteem van infrastructuurbeheerder Infrabel dat drie weken geleden in gebruik is genomen. Dat heeft de redactie uit goede bron vernomen.

Er zijn de laatste tijd veel treinen met vertraging of treinen die afgeschaft werden. Bij de NMBS wees men al op incidenten met spoorlopers en op een aantal zelfdodingen die het spoorverkeer helemaal in de war lieten lopen. En eind november was het spoorverkeer tussen Gent en Brussel onderbroken door een brand in een treinwagon.

Maar volgens onze informatie hebben de problemen ook te maken met een nieuw computersysteem dat Infrabel in het weekend van 12-13 november in gebruik heeft genomen. Het nieuwe digitale systeem regelt in de seinhuizen en het verkeerscoördinatiecentrum het treinverkeer in heel België. Zwitserland gebruikt eenzelfde systeem al jaren en daar functioneert het goed. Maar hier zou de nieuwe technologie momenteel toch wat problemen geven.

Andere oorzaak

De woordvoerder van Infrabel, Frederic Petit, ontkent dat de nieuwe software extra vertragingen veroorzaakt. Volgens hem staan de problemen met de stiptheid van de treinen hier los van.

"Het nieuwe - in real time - systeem beheert de veiligheid en de vlotte doorstroming van het treinverkeer en is niet verantwoordelijk voor de problemen waarmee we te kampen hebben", zegt Petit. "De kleine kinderziekten worden er geleidelijk aan uitgewerkt, maar er is geen verband tussen het nieuwe systeem en de mindere stiptheid die we de voorbije periode hebben ondergaan."

Meest gelezen