Reizigersvereniging en oppositie kwaad over prijsverhoging bij De Lijn

"Faire tarieven zijn verder weg dan ooit bij De Lijn." Reizigersvereniging TreinTramBus protesteert scherp tegen de aangekondigde prijsverhoging in februari bij de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij. Volgens oppositiepartij SP.A breekt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) voor de tweede keer zijn belofte. Weyts zelf reageert dat de verhoging een kwestie van indexering is.

Reizigersvereniging TreinTramBus hekelt dat de prijs die je betaalt niet afhangt van wie je bent en de afgelegde afstand, maar van de manier waarop je betaalt en van de verkeersdrukte. "De Vlaamse regering stelde dat de tarieven van De Lijn voortaan niet sterker zouden stijgen dan de index. Deze stijging met 10 procent (voor het sms-ticket, red.) is dan ook onaanvaardbaar", zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus.

Ook Joris Vandenbroucke, fractieleider van oppositiepartij SP.A, vindt dat Weyts op die manier voor de tweede keer zijn belofte breekt. Hij wijst er ook op dat niet iedereen een smartphone heeft om een m-ticket, vanaf februari het goedkoopste ticket bij De Lijn voor een enkele reis, te kopen.

In februari 2015 stegen de tarieven voor abonnementen en bustickets met respectievelijk 15% en 20%. "De ticketprijs wordt in februari eenmalig verhoogd", liet Weyts naar aanleiding daarvan in het Vlaams parlement optekenen. "De rest van de legislatuur zal er enkel worden geïndexeerd."

Vandenbroucke wijst er echter op dat een jaar later de tarieven voor dagpassen en kortlopende abonnementen met 20% tot 30% stegen. "En nu wordt een forse verhoging van de prijs van het populairste vervoersproduct (het sms-ticket, red) met 10% aangekondigd, opnieuw een veelvoud van de index", zegt de SP.A'er. "Sinds het aantreden van minister Weyts verhoogde de prijs van een sms-ticket van 1,40 naar 2 euro, exclusief verzendingskosten, of een stijging van 43 procent.

"Dit is zo jaren 90"

TreinTramBus vindt de tarieven oneerlijk. "Van een overheidsbedrijf mag je verwachten dat de prijs afhankelijk is van wie je bent - jongeren, senioren, mensen met een laag inkomen betalen minder - en van de afgelegde afstand. Bij De Lijn is de prijs afhankelijk van de manier waarop je betaalt (M-ticket, sms, lijnkaart)", aldus hun woordvoerder.

"Erger nog is dat de prijs 'dankzij' het uurtarief afhankelijk is van de verkeersdrukte", voegt hij toe. "Als je tram of bus in de file staat, en je daardoor meer dan een uur onderweg bent, moet je opnieuw betalen. En wie toevallig overstapt van De Lijn op een bus of metro van de MIVB, of een korte treinrit, betaalt meer dan wie zijn hele rit met een tram of bus van De Lijn kan afleggen. Dit is zó jaren 90." TreinTramBus eist dat De Lijn de prijsverhoging afblaast en een faire tariefstructuur opzet voor alle verplaatsingen.

"Duurder openbaar vervoer, is dat de oplossing van minister Weyts om de uit de hand lopende fileproblemen in Vlaanderen op te lossen?", voegt de fractieleider van de SP.A nog toe. "Sinds het aantreden van Weyts zijn de files er alleen maar langer op geworden en is het aantal klanten van De Lijn gedaald. Het is duidelijk dat de recepten van minister Weyts niet werken om onze mobiliteitsproblemen op te lossen."

Minister verdedigt zich

"De prijsverhoging van gemiddeld 2,5 procent bij De Lijn is een normale indexering", reageert Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). "Dat het sms-ticket, het populairste ticket voor een enkele reis, 10 procent duurder wordt, is volgens de minister uiteindelijk een goede zaak voor de reiziger."

"Het goedkoopste ticket wordt goedkoper", redeneert Weyts. Het m-ticket, dat je via een app kan kopen, kost immers 1,80 euro, terwijl het sms-ticket tot nu 1,95 euro kostte (1,80 euro voor het ticket en 0,15 euro verwerkingskosten) en vanaf februari 2,15 euro. Weyts wil passagiers naar het m-ticket leiden. "Want het sms-ticket maakt immers vooral de operatoren rijker" dankzij de verwerkingskosten, zegt Weyts. "We willen die 0,15 euro teruggeven aan de gebruikers van het openbaar vervoer. Dat is een goede zaak."

Daarnaast spreekt de minister van "een indexering zoals we die altijd doen". Hij wijst erop dat de kostendekkingsgraad bij De Lijn is gestegen van 15 naar 18 procent. "Als we de indexering niet zouden doorrekenen, laat je die kostendekkingsgraad weer los. Uiteindelijk zou de belastingbetaler daarvoor moeten opdraaien.

Kurt Desplenter

Meest gelezen