Steden en gemeenten steeds vaker actief op sociale media

Steeds meer steden en gemeenten zijn actief op sociale media. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en socialemediaburo.be. Toch hinken onze besturen nog achterop als we de cijfers vergelijken met Nederland.

Uit het onderzoek blijkt dat 95 procent van de gemeenten die de vragenlijst hebben ingevuld ook actief zijn op sociale media. Facebook en Twitter blijven de populairste kanalen. Zo beschikt 73 procent over een Facebookpagina en 65 procent over een Twitteraccount.

De aanwezigheid en de activiteit op sociale media is nauw verbonden met de grootte van de gemeente. De gemeenten van meer dan 50.000 inwoners hebben allemaal een Facebook- én een Twitteraccount. Van de overige gemeenten zit zo'n 75 procent op Facebook. Het is vooral op Twitter dat er duidelijke verschillen merkbaar zijn: van de gemeenten tussen 20.000 en 50.000 inwoners is nog 75 procent actief op Twitter, bij de gemeenten met minder dan 20.000 inwoners (213 van de 308 Vlaamse gemeenten) is dat nog 59 procent.

De gemiddelde Vlaamse gemeente telt 21.032 inwoners en heeft gemiddeld 2.257 fans op Facebook en 1.288 volgers op Twitter. Een snel rekensommetje leert dus dat gemeenten gemiddeld iets meer dan een tiende van hun inwoners bereiken via Facebook, en nog eens bijna de helft minder via Twitter.

De VVSG en socialemediaburo.be gingen ook over de grens kijken hoe Nederlandse gemeenten omgaan met sociale media. De Vlaamse lokale besturen maken vooruitgang, maar hinken toch nog zo'n twee jaar achter op hun Nederlandse collega's. Nederlandse gemeenten zijn aanweziger (90 procent zit op Facebook, 99 procent op Twitter) én actiever op sociale media. Waar nogal wat Vlaamse gemeenten een slapend account hebben, maken bijna alle Nederlandse gemeenten ook volop gebruik van hun accounts.

Meest gelezen