Asfaltverwarming kan fileleed oplossen

Bij regen-of vriesweer zijn er betere opties dan het "gewoon" asfalt op de Vlaamse wegen. Goed nieuws voor de vele pendelaars die vanochtend te laat op hun werk aankwamen door de zware ochtendspits.

Vloerverwarming op Vlaamse wegen

Cedric Vuye (Universiteit Antwerpen) doet onderzoek naar asfalt. Zijn team is ook bezig met een studie naar "asfaltcollectoren, een soort vloerverwarmingssysteem dat je net onder de toplaag van het asfalt kan inbrengen." In de zomer slaat het asfalt warmte op. Die warmte wordt in de winter gebruikt om het asfalt ijsvrij te houden.

Momenteel loopt er ook een proefproject rond stil asfalt. "Vooral voor drukke assen is dat type interessant, want het zorgt voor minder geluidshinder."

Als regen de spelbreker is

Een oplossing bij regenweer zou een meer poreuzer asfalt kunnen zijn. Vanmorgen was felle regen de oorzaak van de drukste woensdagochtendspits van het jaar. Op een bepaald moment stond er 446 kilometer file.

In Nederland ligt er vaker een open asfalt op de wegen, in België beter gekend als fluisterasfalt. Het asfalt is geluidsabsorberend én het water kan er beter doorsijpelen. In Vlaanderen zijn er al wat proefprojecten geweest, maar die gaven blijkbaar niet het gehoopte resultaat.

Geen eenvoudige oplossing

"Het onderhoud van zo'n fluisterasfalt is veel duurder", nuanceert Veva Daniëls van het Agentschap Wegen en Verkeer. "Wij hebben ervoor gekozen dat niet te gebruiken. Elke zeven à acht jaar moet het wegdek dan helemaal hernieuwd worden."

Dat het asfalt waterdoorlatend is, is volgens Daniël niet enkel positief. "Omdat het asfalt zo poreus is, kan het sneller bevriezen bij winterse temperaturen. Daardoor kunnen meer scheuren in het wegdek ontstaan. Dan is er ook meer onderhoud nodig."

Meest gelezen