"Schuurtrein" moet sporen deze winter ijsvrij houden

Spoorwegbeheerder Infrabel test deze winter een nieuw systeem om de gevolgen van het winterweer op het treinverkeer zoveel mogelijk te beperken. Naast de vier treinen die de sporen 's nachts bevochtigen en de afgevallen bladeren oprakelen, zal er een extra vijfde trein worden ingezet, die de sporen 's nachts schuurt met een mengsel van zand en een speciale gel.

Het winterplan voorziet ook dat de bovenleidingen worden ontdooid en dat er regelmatig inspecties van de sporen gebeuren. Het plan wordt nu eerst getest in de omgeving van het Oost-Vlaamse Dendermonde. Als de evaluatie positief blijkt, kan het ook op andere spoorlijnen worden ingevoerd.

Sinds 1 oktober is bij de spoorwegen een fase van verhoogde waakzaamheid van kracht. Infrabel ontvangt sindsdien specifieke weersvoorspellingen van het KMI, om zich te kunnen wapenen tegen winterfenomen zoals vorst, sneeuw en vallende bladeren.

Meest gelezen