Private kansspelsector tekent gedragscode voor verantwoorde reclame

Zes grote ondernemingen van de privésector van kansspelen en weddenschappen in België, samen goed voor bijna 70 procent van de markt, hebben een convenant ondertekend dat hen verbindt tot ethische en verantwoorde reclame en marketing. De zes hebben zich ook verenigd in de nieuwe organisatie BAGO.

De ondertekenaars van het charter - Ardent Group, GoldenPalace, Ladbrokes.be, Napoleon Games, betFIRST en Unibet - werkten tot vandaag reclamecampagnes uit op basis van hun eigen regels, maar leggen zich nu zelf een gemeenschappelijke gedragscode op.

Het charter verbiedt onder meer om zekerheid van grote winsten voor te spiegelen en verplicht de opname van een gemeenschappelijke preventieboodschap. Volgens de zes ondertekenaars spelen negen op de tien Belgische consumenten op de fysieke kansspelmarkt "vandaag in een veilige en betrouwbare omgeving", maar is het bij de onlinespelen dat er "bijkomende inspanningen nodig zijn om het illegale aanbod aan banden te leggen", zo luidt het.

BAGO wil daarbij vooral ook de Belgische speler op de Belgische legale markt houden. "Het is onze bedoeling om de aantrekkelijkheid van de private kansspelsector te verhogen, om te kunnen concurreren met het illegale en/of buitenlandse aanbod", aldus de nieuwe organisatie.

BAGO kondigde voorts ook de lancering van een onlineplatform aan dat problematisch spelgedrag moet helpen voorkomen en organiseert op 25 november een colloquium om de dialoog aan te wakkeren tussen overheid, academische wereld en privésector.

Meest gelezen