Conflict rond lawaaihinder Brussels Airport barst weer los

De Raad van State heeft het beroep van een aantal luchtvaartmaatschappijen verworpen tegen de strengere geluidsnormen van het Brussels Gewest. Daardoor dreigen luchtvaartmaatschappijen weer boetes te moeten betalen als ze de geluidsnormen overschrijden. Dat meldt L'Echo. Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) zegt aan onze redactie dat hij verder werkt aan een oplossing. Wanneer die er komt, is echter onduidelijk.

Het lijkt erop dat de Brusselse minister van Milieu Céline Fremault (CDH) een slag heeft gewonnen in een luchtoorlog over de lawaaihinder veroorzaakt door vliegtuigen die opstijgen vanop Brussels Airport. Ze wil een eind maken aan een besluit uit 2000, waardoor luchtvaartmaatschappijen de gewestelijke geluidsnormen mochten overschrijden met 9 decibel overdag en 6 decibel 's nachts, zonder een boete te moeten betalen.

"De tolerantie is vandaag niet meer verdedigbaar, omdat de regelgeving zeer goed gekend is en de technologische ontwikkelingen voor de vermindering van het geluid talrijk zijn", vindt ze. Vanaf 2017 wil het Brussels Gewest erop toezien dat de geluidsnormen worden gerespecteerd, en wie te veel lawaai maakt, mag een forse boete verwachten.

Een aantal luchtvaartmaatschappijen heeft er in het verleden al mee gedreigd weg te trekken uit Brussel. Zeven onder hen - Brussels Airlines, TUI, TAP, Asiana Airlines, Lufthansa, Air Canada en Swiss - hebben een beroepsprocedure ingespannen, maar krijgen nul op het rekest van de Raad van State, die oordeelt dat de tolerantiemarge van het Brussels Gewest een gunst is.

Het is weer aan de politiek

"Ik nodig de federale overheid uit meer aandacht aan dit dossier te besteden, de beslissingen te respecteren en iets te ondernemen", reageert Céline Fremault tegen L'Echo. "Ik heb hierover geen woord gehoord uit de mond van premier Michel (MR) tijdens de federale beleidsverklaring."

"Wij werken verder aan een voorstel voor een algemene oplossing", is te horen op het kabinet van minister van Mobiliteit François Bellot (MR). "Het gaat vooruit, maar we plakken er geen timing op."

Er wordt gewerkt op drie assen. Samen met Belgocontrol wordt bekeken of nieuwe technologie soelaas kan bieden. Daarnaast wordt de hele zaak ook juridisch bekeken, maar het kader is zeer ingewikkeld. Maar allicht zal het de politiek zelf zijn die een oplossing zal moeten vinden voor wat oud-minister Bert Anciaux (SP.A) ooit een klotedossier heeft genoemd.

Meest gelezen