Schulden NMBS Groep: stabilisatie bij Infrabel, stijging bij NMBS

De NMBS had eind juni 2016 een netto financiële schuld van 2,541 miljard euro. Dat is meer dan 100 miljoen euro hoger dan het jaar voordien. "We zijn nog niet op weg naar een stabilisatie van de schuld van de NMBS", zei financieel directeur Olivier Henin tijdens een hoorzitting in de Kamercommissie Infrastructuur over de schulden bij de NMBS Groep.

Eind mei raakte bekend dat de NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel samen meer dan zes miljard euro schuld met zich meedragen. Opmerkelijk, omdat Infrabel tot de hervorming van de NMBS Groep in 2014 nooit schulden heeft gehad. Henin en zijn collega van Infrabel, Christine Vanderveeren, kwamen daarom uitleg geven over die schuldenberg en hoe dit een impact heeft op de werking van beide bedrijven.

Stabilisatie bij Infrabel

Uit de cijfers die beide spoorgroepen meegaven aan de commissieleden blijkt dat Infrabel eind vorig jaar een schuldenberg van 2,187 miljard euro torste. De NMBS had toen een netto financiële schuld van 2,950 miljard euro.

Bij de infrastructuurbeheerder is er sprake van een schuldstabilisatie. Dat is ook het beleidsprincipe dat aan Infrabel van overheidswege werd gevraagd: "Klantentevredenheid, stipheid en veiligheid moeten bij ons hand in hand gaan met een gezond financieel beleid", zegt Vanderveeren. "We willen niet dat de geschiedenis zich herhaalt en dat de schulden 'stillekesaan' oplopen."

Stijging bij NMBS

Op een schuldstabilisatie heeft de NMBS nog geen zicht, geeft Henin toe. "De netto financiële schuld stijgt nog altijd, al is het wel iets stabieler." Vorig jaar nam die schuld met 2,2 procent toe tegenover een stijging van 8,5 procent het jaar voordien.

Om de schuld te stabiliseren had de spoorwegmaatschappij vorig jaar een positief operationeel resultaat van 65 miljoen euro nodig. Op basis van de huidige intrestvoeten kan een stabilisatie gerealiseerd worden met een EBITDA (de inkomsten vóór interesten, belastingen, afschrijvingen) van 45 miljoen euro.

Meest gelezen