"Alle constructeurs van dieselwagens overschrijden uitstootnormen"

Alle autoconstructeurs overschrijden de door de Europese Unie opgelegde Euro 5- en Euro 6-normen voor de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) voor dieselwagens. Dat stelt de ngo Transport & Environment (T&E) op basis van een studie. Het gaat om zowat 29 miljoen wagens en bestelwagens op de Europese wegen, waarvan bijna 1,4 miljoen in België.

Transport & Environment, een ngo die ijvert voor een meer milieubewuste mobiliteit, lanceert de studie niet toevallig één jaar na het uitbreken van het Dieselgate-schandaal. Volgens de ngo, die metingen uitvoerde op ongeveer 230 dieselmodellen, zijn de resultaten ontluisterend voor alle autobouwers.

Meer dan vier op de vijf wagens die op papier voldoen aan de norm Euro 5 (180g/1.000 km), verkocht tussen 2010 en 2014, vervuilen drie keer meer dan de toegelaten limiet van zodra ze de weg opgaan. Hetzelfde geldt voor twee derde van de auto's die op papier voldoen aan de norm Euro 6 (80g/1.000 km). Die wagens kwamen vanaf 2015 op de markt.

Volkwagen scoort het best

Volgens T&E spant bij de Euro 5-wagens de Franse autobouwer Renault de kroon, met wagens die de norm bijna acht keer overschrijden, gevolgd door Land Rover, Hyundai en Opel. Bij de Euro 6-wagens zijn die van autobouwers Fiat en Suzuki het meest vervuilend (15 keer de limiet), gevolgd door Renault-Nissan (14 keer de limiet).

Opmerkelijk, bij de nieuwe Euro 6-wagens scoort het geplaagde Volkswagen het best. Bij het schandaal met de "sjoemelsoftware" waren vooral de Euro 5-motoren, de vorige generatie, betrokken.

1,38 miljoen auto's in België

In totaal rijden volgens T&E op de Europese wegen 29 miljoen wagens die te veel vervuilen. De meeste rijden rond in Frankrijk (5,5 miljoen), Duitsland (5,3 miljoen), het Verenigd Koninkrijk (4,3 miljoen), Italië (3,1 miljoen), Spanje (1,9 miljoen) en België (1,38 miljoen).

"Een jaar na het milieuschandaal met de sjoemelsoftware bij Volkswagen blijven de autobouwers wagens verkopen die meer uitstoten dan de door Europa toegelaten normen. Het is hoog tijd dat de lidstaten de belangen van hun burgers verdedigen", aldus Greg Archer, directeur van T&E. Hij benadrukt dat de uitstoot van stikstofoxiden in stedelijke gebieden jaarlijks verantwoordelijk is voor de vervroegde dood van 72.000 mensen, van wie 2.300 in België.

Het volledige rapport van T&E vindt u hier.

"Nieuwe Europese normen moeten klaarheid brengen"

De Belgische automobielfederatie Febiac verwacht dat de nieuwe Europese uitstootnormen, die volgend jaar van kracht zouden worden, een oplossing bieden aan het probleem.

"Deze studie wijst vooral de technische systemen met de vinger die toelaten om, onder bepaalde omstandigheden, het normale functioneren van de motor aan te passen. Maar die systemen, die altijd bestaan hebben, zijn volledig legaal", aldus een woordvoerder van Febiac. "De nieuwe Europese normen zouden hierover meer klaarheid moeten brengen en vastleggen wanneer die systemen geactiveerd mogen worden."

T&E haalt ook uit naar de goedkeuring van voertuigen door nationale instanties, die de autobouwers uit eigen land zouden beschermen. "Nochtans zijn die instanties onafhankelijke organismen, goedgekeurd door de regeringen. Maar Transport & Environment lijkt van mening te zijn dat dit niet genoeg garanties biedt", aldus Febiac. De organisatie verwacht ook hier heil van Europa.

Meest gelezen