Weyts voorstander van verbod op radarverklikkers

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) pleit voor een verbod op radarverklikkers, in navolging van Frankrijk en Duitsland. Radarverklikkers, zoals die van het merk Coyote, maken automobilisten duidelijk waar er vaste en mobiele flitscamera's staan.
Kurt Desplenter

Weyts reageert op de berichtgeving over het succes van Coyote. Dat radarverklikkingssysteem heeft bekendgemaakt dat het meer dan 1 miljoen gebruikers heeft in ons land. De minister noemt het gebruik van radarverklikkers echter "onveilig en volkomen oneerlijk tegenover andere weggebruikers".

"De wet zegt dat je geen apparatuur mag hebben die de vaststelling van een verkeersovertreding verhindert of bemoeilijkt, maar Coyote is toegelaten", zegt Weyts. "Dat is een hypocriete situatie. We weten allemaal waarom het wordt aangekocht, louter en alleen om ongestraft verkeersovertredingen te kunnen begaan. Zeker als blijkt dat van de 400 verkeersdoden in Vlaanderen meer dan 30 procent te wijten is aan overdreven snelheid, is dit een asociaal instrument om u tegen te zeggen."

Weyts vindt het ook niet kunnen dat het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) en de federale politie samenwerken met Coyote, voor het doorgeven van verkeersinformatie. "Ik heb hen daarop aangesproken. Ze kennen mijn standpunt. Die samenwerking is volgens mij niet op zijn plaats. Het gaat bij Coyote om centen verdienen met het mogelijk maken dat verkeersregels worden overtreden."

De minister heeft een brief overgemaakt aan federaal minister Alexander De Croo (Open VLD) met de vraag om de wet te herbekijken. "De dubbelzinnigheid omtrent Coyote en andere radarverklikkers mag wat mij betreft stoppen. Persoonlijk ben ik net, zoals in Frankrijk en Duitsland, voorstander van een verbod."

VAB: "Gevaarlijke remmanoeuvres"

Ook automobilistenorganisatie VAB ziet radarverklikkers als nefast voor de verkeersveiligheid. "Nogal wat automobilisten zeggen dat mensen die dergelijk systeem gebruiken ineens op hun rem gaan staan (als ze een controle naderen, red.) en vervolgens weer optrekken. Dus enerzijds verhogen ze niet de verkeersveiligheid in het algemeen, en anderzijds leiden ze ook tot onverwachte en gevaarlijke remmanoeuvres."

Ander geluid bij BIVV

Het BIVV laat een ander geluid horen. Volgens hen kunnen radarverklikkers helpen om veiliger te rijden, maar alleen als ze op de juiste manier gebruikt worden. "Als die radarverklikkers puur gebruikt worden om snelheidscontroles te omzeilen, dan zijn we geen voorstander van het systeem", zegt woordvoerder Stef Willems.

"Maar er zijn ook radarverklikkers die wel op een positieve manier kunnen gebruikt worden, maar dan eerder als een soort rijhulp-systeem, dat op alle mogelijke tijdstippen de juiste en correcte snelheid aangeeft. Op die manier kan het wel ten goede komen van de verkeersveiligheid."

Meest gelezen