Spoorbonden en directie uit elkaar zonder akkoord

Bij het spoor is het overleg tussen de vakbonden en de directie afgesprongen zonder akkoord. De twee partijen zaten sinds de middag samen. Dat betekent dat er voort gestaakt wordt, na een dag van treinellende.

Een namiddag van overleg heeft dus niets opgeleverd. Wel heeft de directie een nieuw voorstel gedaan. HR-Rail bevestigt dat de spoordirecties bereid zijn om de omzendbrief over de herberekening van de kredietdagen in te trekken, op voorwaarde dat het personeel instemt met een aantal voorwaarden.

Een van die voorwaarden is dat 15 november (Koningsdag) vanaf dit jaar geschrapt wordt als extralegale feestdag. Die dag zou dan een gewone werkdag worden. Daarnaast moeten de werknemers ermee akkoord gaan dat één kredietdag wordt geschrapt per 18 dagen afwezigheid wegens ziekte, zoals in de omzendbrief stond. Tijdens hun vakantiedagen daarentegen blijven de werknemers wel zoals voorheen kredietdagen opbouwen, en dat is dus een versoepeling van de oorspronkelijke maatregel. Er zal ten slotte nog sociaal overleg volgen over een extra maatregel in 2017, "die toelaat het beoogde productiviteitsdoel te bereiken".

De bonden zullen dit nieuwe voorstel maandag aan hun achterban voorleggen, maar tot zolang wordt er alvast voort gestaakt. Bovendien is er dinsdag de actiedag van de openbare diensten. Bij het spoor werd een stakingsaanzegging ingediend om de werknemers die dan willen gaan betogen, te dekken.

Ook vandaag moeizaam spoorverkeer

Gisteren was het treinverkeer al danig verstoord, en vandaag was dat opnieuw het geval. In Wallonië reed vanmorgen vroeg geen enkele trein uit. In Vlaanderen was de situatie beter. Volgens Thomas Baeken van Infrabel reed in Vlaanderen 65% van de treinen op de belangrijkste assen. Hij zegt dat slechts een minderheid van de seinhuizen - 5 op een totaal van zowat 150 over het hele land - niet operationeel is. In Vlaanderen en Brussel zouden alle seinhuizen werken.

Rond de middag reden ongeveer twee op de drie treinen in Vlaanderen, en reden er toch ook al enkele treinen in Wallonië.

"Minimale dienstverlening? Bonden bewezen zelf dat het kan"

In een interview met De Standaard zegt minister van Mobiliteit François Bellot (MR) dat hij het ten zeerste betreurt dat afspraken om wilde stakingen tegen te houden, niet blijken te werken. Hij roept de stakers op om onmiddellijk het werk te hervatten. "Dit is een staking van arbeiders tegen arbeiders. Het kan niet dat ze andere werknemers gijzelen."

Op de vraag of een minimale dienstverlening realistisch zou zijn, antwoordt Bellot: "Neem afgelopen dinsdag. Betoging. Er wordt gewaarschuwd voor risico op storingen, maar alle NMBS-treinen rijden. Er rijden zelfs 8 extra treinen. Als het bepaalde belangen dient, is de dienstverlening gegarandeerd. De vakbonden hebben zelf getoond dat het kan."

Waarom staken de spoorbonden?

Werknemers zijn boos over een nieuwe maatregel van HR-Rail, de juridische werkgever van het spoorpersoneel. Door deze nieuwe maatregel zouden ze een tot twee kredietdagen kunnen verliezen, compensatiedagen omdat ze in de praktijk langer werken dan de officiële arbeidstijd van 36 uur. De compensatiedagen zouden voortaan berekend worden op basis van de werkelijk gepresteerde dagen. Vroeger kregen zij ook kredietdagen voor dagen dat ze ziek waren of met vakantie. Eergisteren werd dan ook een oproep gelanceerd om te staken.

Ook over het besparingsplan dat de vorige minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) heeft uitgetekend, is het ongenoegen groot. Er moet veel geld bespaard worden, en de werknemers zijn daar ongerust over.

Meest gelezen