Spontane staking bij NMBS

De werknemers van de werkplaatsen van spoorwegmaatschappij NMBS in Wallonië en Brussel hebben spontaan het werk neergelegd, en ook elders in Vlaanderen zijn er sociale acties. Ze protesteren tegen een maatregel van HR-Rail, de juridische werkgever van het spoorpersoneel, waardoor ze volgens de vakbonden een tot twee kredietdagen zouden verliezen.

De staking begon vanmorgen in een aantal ateliers, eerst in Brussel, Charleroi en Bergen en later ook in Mechelen. Ook elders in Vlaanderen hebben werknemers van de NMBS ondertussen het werk neergelegd, zegt Ludo Sempels van de socialistische vakbond ACOD. Daarnaast zijn er ook spontane stakingen in signalisatieposten, waardoor het treinverkeer rond onder andere Henegouwen hinder ondervindt.

Volgens NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman rijden er momenteel geen treinen tussen Namen en Charleroi, maar is er voorlopig geen hinder voor het treinverkeer in Vlaanderen en Brussel. Omdat de personeelsleden die de loketten bemannen in het station Brussel-Noord het werk hebben neergelegd, raadt de NMBS reizigers aan om de automaten te gebruiken.

Druppel die de emmer doet overlopen

Philippe Dubois van de Franstalige socialistische spoorbond ziet de actie mogelijk nog verder uitbreiden. "Iedereen wordt door de maatregelen getroffen. Verlofdagen afnemen valt niet in goede aarde, zeker niet in de werkplaatsen waar de mensen zwaar werk uitvoeren", zegt de vakbondsman. Hij hint zelfs op een staking van het boordpersoneel vanaf 22.00 uur.

Volgens Ludo Sempels van het ACOD is de nieuwe maatregel de spreekwoordelijke druppel. "Er zijn nog zoveel andere problemen bij het spoor. We zitten met de pensioenhervormingen, een gebrek aan personeel en bijvoorbeeld ook met operationele noden. De nieuwe maatregel heeft de emmer doen overlopen", zegt Sempels.

40 uren per week

De werknemers van de NMBS protesteren tegen een nieuwe maatregel over de kredietdagen. Kredietdagen worden aan het personeel toegekend omdat de personeelsleden 40 uren per week presteren. De officiële arbeidsduur in België is 38 uur per week, bij het spoor is dat 36 uur per week. Om het verschil te compenseren, krijgen de werknemers krediet- en recuperatiedagen.

De maatregel van HR-Rail maakt deel uit van de productiviteitsverhogingen die van het spoorpersoneel gevraagd worden en die in december door de spoordirectie werden goedgekeurd, zegt Isabelle Bertrand van de Franstalige vleugel van de christelijke spoorbond (CSC-Transcom). De bond trok tegen die beslissing overigens naar de Raad van State, die nog geen uitspraak deed.

Volgens de socialistische bond CGSP-Cheminots heeft HR-Rail niet op die uitspraak gewacht om het aantal kredietdagen van het personeel, met terugwerkende kracht tot 1 januari, te verminderen. "HR-Rail wil een tot twee kredietdagen schrappen per persoon, zonder de lonen op niveau te brengen", zegt Bertrand.

Overleg met de directie

Ongeveer 200 werknemers van de NMBS-werkplaatsen in Vorst en Schaarbeek zijn rond de middag bijeengekomen voor de zetel van HR-Rail nabij het Brusselse Zuidstation. Een delegatie zal worden ontvangen door algemeen directeur Michel Bovy, zegt de Franstalige socialistische spoorbond.

Om 13.00 uur is er overleg gepland tussen directie en vakbonden. In de namiddag stelt de minister van Mobiliteit François Bellot (MR) overigens zijn nieuwe beleidsnota voor.

Meest gelezen