Regering wil efficiëntere controles op Brussels Airport

De federale regering vindt dat de veiligheidscontrole aan Brussels Airport efficiënter moet. Zo niet dreigt de luchthaven klanten te verliezen als passagiers te lang moeten aanschuiven voor ze het luchthavengebouw binnen kunnen. Dat was ook vanmorgen weer het geval. Vicepremier Jan Jambon (N-VA) wil ook minder manschappen inzetten bij de beveiliging en zet in op "technologische hulpmiddelen".

De lange wachtrijen voor het luchthavengebouw zijn de meeste topministers een doorn in het oog. "Als je drie uur op voorhand op de luchthaven van Zaventem moet zijn, kan je evengoed de trein naar Schiphol nemen, en dan denk ik dat we onszelf geen dienst bewijzen", vindt vicepremier Alexander De Croo (Open VLD). "We moeten evalueren hoe we de controles sneller kunnen maken. Dat betekent daarom niet minder veilig. Misschien kunnen we gebruikmaken van technologie en andere dingen die er wel voor zorgen dat het efficiënter wordt."

Na de roep om meer veiligheid na de dubbele aanslag van 22 maart komt de concurrentiële realiteit weer naar boven. "We hebben moeten reageren na de aanslagen. We zijn nu meer dan een maand later. We moeten er nu voor zorgen dat mensen de luchthaven nog willen gebruiken en dat we ze niet wegjagen naar andere luchthavens. Anders brengen we veel jobs in gevaar."

Ook vanmorgen stonden er weer lange wachtrijen aan de tijdelijke vertrekhal van Brussels Airport. "Je ziet hier een mensenmassa die maar blijft aanzwellen en daar lijkt op het eerste gezicht geen systeem in te zitten", stelde radiojournaliste Fatma Taspinar vanmorgen vast. "Als je van het begin tot het einde mee aanschuift, tot aan de tenten waar de eerste check-in gebeurt, dan doe je daar minstens 45 minuten tot een uur over."

In de wachtrij overheerst vooral begrip. "Ik voel me net veiliger met die controles", zegt een wachtende passagier. "Voor 15 mei proberen we meer capaciteit aan incheckbalies te krijgen, dat zal de wachtrijen verkorten", zegt politiecommissaris Vico Cockx.

Minder mankracht?

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) wil minder manschappen inzetten voor de bewaking van de luchthaven en denkt aan technologische hulpmiddelen. "Nu is het allemaal op mankracht, en er zijn alternatieven mogelijk die uitgewerkt kunnen worden", zegt hij. "We hebben gisteren daarover de eerste constructieve gesprekken gehad."

Nu zijn er naast de 400 agenten van de luchthavenpolitie en 100 militairen ook gewapende douaniers en privébewakers aan de slag op de luchthaven. Dat moet dus anders: minder -dure- mankracht, maar niet minder veiligheid. "Er zijn immers andere mogelijkheden om die veiligheid te bewerkstelligen, ook technologische mogelijkheden", zegt Jambon.

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) geeft ook aan dat de huidige controles onhoudbaar zijn als de luchthaven weer op volle toeren draait.

Slachtoffers en nabestaanden kunnen vertrekhal bezoeken

Vanmiddag kunnen slachtoffers en nabestaanden een bezoek brengen aan de luchthaven. Dat gebeurt ver weg van de pers. "Het gaat om mensen die zich op een of andere manier hebben aangemeld bij de diensten Slachtofferhulp, Slachtofferonthaal of mensen die op de lijst van gewonden vermeld staan", legt Ine van Wymeersch van het Brusselse parket uit. Je kan je niet zomaar aanbieden, maar je kan je registreren. Er worden 4 à 500 mensen verwacht.

Meest gelezen