Kwart leerlingen niet geïnteresseerd in wat ze op school leren

Een kwart van de leerlingen is meestal niet geïnteresseerd in wat ze op school leren en ongeveer evenveel leerlingen gaan vaak met tegenzin naar school. Dat blijkt uit een grootschalige bevraging van de Onderwijsinspectie naar het welbevinden van leerlingen.

Meer dan 150.000 leerlingen uit bijna 900 scholen namen deel aan de bevraging. Eerst het goede nieuws: meer dan 90 procent van de leerlingen voelt zich meestal goed op school en zit graag in de klasgroep. Maar ruim een kwart van de leerlingen komt meestal niet graag naar school en is zelden of nooit geboeid door de leerstof.

Bijna alle parameters rond welbevinden scoren lager naarmate de schoolloopbaan vordert. In de tweede en derde graad van het secundair onderwijs gaat al één op de drie leerlingen bijna dagelijks met tegenzin naar school. Een derde van de leerlingen klaagt over een gebrek aan inspraak of mist positieve feedback. Wat wel toeneemt met de jaren, zijn de sociale relaties. Toch wordt een op de twintig leerlingen langdurig gepest. Een vijfde van de leerlingen voelt zich wel eens alleen op school.

Sommige leerlingengroepen hebben een hoger risico op een lager welbevinden. Zo scoren zittenblijvers op alle onderzochte parameters lager. De enquête bevestigt overigens nog eens dat de overgang naar het secundair onderwijs een scharniermoment is: het verwachtingspatroon van leerlingen schiet dan de hoogte in.

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) noemt de bevraging "enorm waardevol". "We moeten er zwaar mee aan de slag", zegt ze.

Meest gelezen