Brusselse rechter verwerpt eis tot schrapping vliegroute Leuven Rechtdoor

Een Brusselse rechter heeft de eis van Holsbeek, Haacht, Rotselaar en Aarschot verworpen om de vliegroute "Leuven Rechtdoor" die in maart 2014 werd ingevoerd, te schrappen. Hij schroeft daarmee een ander vonnis terug waarin een rechter vorig jaar bevolen had om die route binnen de drie maanden op te heffen. Tegen dat vonnis had de Belgische staat verzet aangetekend. De gemeente Herent en een 15-tal bewoners uit Bertem en Herent hadden zich bij dit verzet aangesloten.

De route 'Leuven Rechtdoor' maakt deel uit van het plan-Wathelet dat in het voorjaar van 2014 werd ingevoerd. Voorheen draaide een deel van de vliegtuigen die opstegen vanop Brussels Airport richting Leuven nog voor de universiteitsstad rechtsaf richting het baken van Huldenberg. Sinds de aanpassing vliegen ze nog een tijd rechtdoor en nemen pas voorbij Leuven de bocht naar rechts.

"Onrechtvaardige concentratie van geluidshinder"

De nieuwe route zette in de vier gemeenten onmiddellijk kwaad bloed. Omdat ze voordien al tachtig procent van het dalende vliegverkeer over zich heen kregen, leidde de nieuwe route volgens hen immers "tot een onrechtvaardige concentratie van geluidshinder in de regio ten noorden van Leuven".

Terwijl volgens de eerste rechter de vliegroute binnen de drie maanden moest worden opgeheven op straf van een dwangsom van 50.000 euro per dag, stelt de rechter in beroep dat de vorderingen tegen de nieuwe vliegroute ongegrond zijn. Volgens die rechter zijn de beleidskeuzes die genomen zijn in dit dossier niet onredelijk en kan hij zich hier bijgevolg niet in mengen

In reactie op de kritiek van de verdediging op de overschrijding van de geluidsnormen die door de WHO aanbevolen worden, wijst deze rechter erop dat er in het Vlaamse Gewest hiervoor geen specifiek bindende geluidsnormen gelden.

Route is volkomen ongeschikt

De gemeenten Holsbeek, Haacht, Rotselaar en Aarschot reageren verbolgen op de beslissing van de rechter. Ze verwijzen onder meer naar geluidsmetingen door het Vlaams departement LNE waaruit blijkt dat de route wel degelijk enorme extra geluidshinder veroorzaakt in deze regio.

Uit een evaluatiestudie door Belgocontrol blijkt bovendien dat de nieuwe route volkomen ongeschikt is. Zo moeten de opstijgende vliegtuigen omwille van conflicten met andere vliegroutes veel langer op lagere hoogte blijven vliegen en impliceert de omweg via Leuven dat er jaarlijks 75.000 kilometer meer gevlogen wordt. De gemeenten beraden zich dan ook of ze verder beroep in gaan tegen deze beslissing.

Meest gelezen