Eerste vlucht op Brussels Airport: "We are back"

Op de luchthaven van Zaventem is vanmiddag het eerste passagierstoestel opgestegen sinds de aanslagen van 22 maart. De vlucht van Brussels Airlines, naar Faro, wordt symbolisch uitgevoerd met het nieuwe RenƩ Magritte-toestel. Morgen voert Brussels Airlines voor het eerst ook weer langeafstandsvluchten uit vanop Brussels Airport.

Vandaag vertrokken drie vluchten van Brussels Airlines op de luchthaven van Zaventem: naar Faro (vertrek 13.40 uur), Athene (vertrek 15.55 uur) en Turijn (vertrek 18.40 uur). Die vluchten keren vanavond nog terug naar Brussel. De vlucht uit Faro wordt verwacht rond 20 uur, de vlucht uit Turijn rond 22.50 uur en de vlucht uit Athene rond 23 uur.

Vlucht SN1901 naar Faro wordt uitgevoerd met een symbolisch toestel: de Airbus A320 beschilderd in het thema van de hemelvogel van RenƩ Magritte, dat de dag voor de aanslagen voorgesteld werd aan de media. Brussels Airlines was van plan om de komende maanden met dit toestel ons land als bestemming te promoten, maar zet het nu speciaal in op de eerste vlucht na de aanslagen.

Voor het vertrek was er een korte ceremonie op het tarmac voor het luchthavenpersoneel. Mark Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van Brussels Airport, sprak er zijn dankbaarheid uit voor de niet-aflatende solidariteit en de energie die het personeel sinds de aanslagen getoond heeft. "We wijken niet voor blind, beestachtig terrorisme. We zullen altijd sterker terugkomen. Wij gaan onze economische en sociale rol opnieuw vervullen."

"Wij zijn zwaar getroffen door de aanslagen, die voor altijd in ons geheugen gegrift staan", was de boodschap van CEO Arnaud Feist. "Onze gedachten gaan in de eerste plaats uit naar de slachtoffers en hun nabestaanden, niet alleen van de aanslagen hier, maar ook van de aanslag op het metrostation Maalbeek.Ā Het zal tijd kosten om dit te verwerken, maar vergeten doen we dit nooit."

"Wij willen vandaag een boodschap van hoop, een boodschap van kracht meegeven. Wij staan terug op, wij gaan ons niet laten verslaan. Brussels Airport is meer dan de luchthaven, meer dan de bedrijven, meer dan de personeelsleden. Wij zijn een familie. Wij willen de wereld tonen dat wij er staan, sterker dan ooit. Dit is een nieuw begin, een nieuwe start. United we stand stronger, we are back."

Voor het opstijgen taxiede het vliegtuig nog traag voorbij een erehaag van de hulpdiensten. Om 13.42 uur ging het toestel dan van de grond.

"Maandag 11 vertrekvluchten gepland, dinsdag 54"

Morgen vertrekken voor het eerst in bijna twee weken opnieuw langeafstandsvluchten van Brussels Airlines vanop Brussels Airport. Dat meldt woordvoerder Geert Sciot. "Maandag vertrekken er drie langeafstandsvluchten vanuit Brussel, de eerste sinds de heropstart.Ā De vluchten gaan naar Afrika en New York.Ā Daarnaast staan er nog een achttal vertrekkende Europese vluchten gepland", aldus Sciot.

Dinsdag staan er in totaal al 54 vertrekvluchten gepland. "Dan worden er 48 Europese vluchten uitgevoerd en zes langeafstandsvluchten, waarvan Ć©Ć©n naar New York en vijf naar Afrika", zegt Sciot. In totaal gaat het dus om meer dan 100 vliegbewegingen, heen- en terugvluchten samen. Dagelijks voert Brussels Airlines vanop Zaventem 200 vliegbewegingen uit, ongeveer een derde van het totale aantal vluchten op Brussels Airport.

"Hoe veel vluchten we in de loop van de week kunnen uitvoeren hangt af van verschillende factoren: de capaciteit van de luchthaven, de stiptheid van de vluchten, het comfort dat we passagiers kunnen bieden en de vliegslots en landingsrechten die we ter beschikking krijgen", besluit Sciot.

Vanaf dinsdag staat de volledige langeafstandsvloot van Brussels Airlines weer op Zaventem. Dat betekent dat Brussels Airlines voor zijn intercontinentale vluchten dan niet langer een beroep moet doen op de luchthavens van Frankfurt en ZĆ¼rich. Tegelijk zullen alle vliegtuigen die terugkeren naar Brussels Airport ook van daaruit blijven vliegen.Ā Op die manier wordt tegelijk de capaciteit van Brussels Airport opgebouwd en die van de regionale luchthavens afgebouwd.

Zeer strikte veiligheidsmaatregelen en extra controles

De heropstart van Brussels Airport gaat gepaard met een reeks zeer strenge veiligheidsmaatregelen voor de passagiers en voor wie hen komt brengen of afhalen.

  • ANPR-camera's (camera's met nummerplaatsherkenning) zullen alle aankomende voertuigen "in de diepte controleren"
  • Bemande controles van voertuigen op de toegangswegen naar de luchthaven (steekproefgewijs)
  • De "Kiss-and-Ride"-zone is niet bereikbaar
  • Alle voertuigen worden naar Parking 2 geleid. Daar kan iedereen 10 minuten gratis parkeren
  • Van daaruit kunnen passagiers met een vervoersdocument hun weg te voet verderzetten naar de pre-check-in
  • Een systematische pre-check-in voor iedereen. Zowel de passagiers als hun bagage worden grondig gecontroleerd
  • Extra patrouilles van politie en leger

"Voor passagiers de eigenlijke check-inruimte binnen mogen, is er een controle van de bagage en van de reisdocumenten", legt Geert Sciot, woordvoerder van Brussels Airlines, uit. "Enkel passagiers met een reisdocument mogen binnen. De bagage wordt vooraf gecontroleerd en afgegeven. Pas daarna mogen passagiers de ruimte binnen waar de klassieke security controle plaatsvindt zoals we die kennen."

"Kom zeker 3 uur op voorhand"

Brussels Airport vraagt dat vertrekkende reizigers zeker 3 uur op voorhand naar de luchthaven komen voor de extra veiligheidscontroles.

De luchthaven herinnert er ook aan dat alleen wie vertrekt het gebouw binnen mag, de begeleiders niet. Wie passagiers komt afzetten, moet onmiddellijk naar Parking 2 rijden en zijn reisweg zo snel mogelijk voortzetten. Wie later vandaag passagiers komt ophalen, mag wel binnen in de aankomsthal, maar moet tassen en rugzakken in de auto laten.

Op de website www.brusselsairport2203.be vinden passagiers alle mogelijke praktische informatie terug. Mensen kunnen ook bellen naar het infonummer 02 753 77 99 (tussen 8 en 20 uur).

Dag na dag zal de capaciteit van de luchthaven uitgebreid worden. Morgen zijn er ongeveer een twintigtal vluchten, waaronder ook de eerste langeafstandsvluchten naar Afrika en Noord-Amerika.

Meest gelezen