Zaventem klaar, maar wie mag eerst vliegen?

De luchthaven van Zaventem is "operationeel klaar om de vluchten te herstarten". Het zou nu wachten zijn op een formele politieke goedkeuring. Wanneer de luchthaven weer opengaat, is nog niet duidelijk. Er blijft ook de vraag welke maatschappijen voorrang krijgen bij een gedeeltelijke heropening.
BELGA

In een mededeling zegt uitbater Brussels Airport dat er groen licht is gekomen van de brandweerdiensten van van het Directoraat-Generaal van de Luchtvaart (DGLV) voor een gedeeltelijke heropstart van de passagiersvluchten op Zaventem.

De afgelopen dagen hebben meer dan 800 medewerkers een grootschalige test van de tijdelijke constructies van de check-in gehouden. Die test is gisteren grondig geëvalueerd door de brandweer, het DGLV, de federale politie en Defensie.

Nog volgens de luchthaven zou die 800 passagiers per uur kunnen ontvangen of 2,5 miljoen vertrekkende passagiers per jaar. Dat is ongeveer een vijfde van de normale capaciteit. Voor de aankomende passagiers verandert er weinig: de aankomsthal en de bagageclaim werden slechts licht beschadigd en zijn intussen al hersteld.

Het is nu wachten op een formele politieke goedkeuring. Vrijdag zullen er zeker geen passagiersvluchten vertrekken. Volgens sommige bronnen zou dat mogelijk zaterdag het geval kunnen zijn.

Wie mag er eerst vliegen in Zaventem?

Met een beperkte capaciteit stelt zich de vraag welke maatschappijen er voorrang krijgen. Normaal gesproken zou je dan denken aan de homecarrier, Brussels Airlines. En dat zal in een eerste fase ook zo zijn voor de langeafstandsvluchten van de maatschappij naar Afrika en de Verenigde Staten, en enkele Europese connectievluchten.

Maar kunnen ook andere maatschappijen aanspraak maken op een snelle terugkeer naar Zaventem? Dat hangt af van verschillende factoren zoals slots, vliegrechten, landingsrechten maar ook van welke luchtvaartmaatschappij een basis heeft op Brussels Airport. En dat zijn naast Brussels Airlines ook Jetairfly, Thomas Cook Airlines en Ryanair.

De Spaanse prijsvechter Vueling heeft één toestel met als basis Zaventem. Jetairfly en Thomas Cook Airlines hebben al aangegeven tot het einde van de paasvakantie (10 april) te blijven opereren vanaf de regionale luchthavens van het land.

Per carrier: 1 vlucht naar 1 bestemming per dag

In luchthavenkringen is te horen dat er bij een (gedeeltelijke) heropstart zal worden geprobeerd om zoveel mogelijk verschillende carriers toegang tot Zaventem te geven, dus ook bijvoorbeeld Turkish Airlines, Lufthansa, Iberia, TAP Portugal, en andere. Maar allemaal met slechts één vlucht per dag naar één bepaalde bestemming. “In uitzonderlijke omstandigheden moet je ook uitzonderlijke beslissingen nemen”, zo valt te horen.

"We overleggen met alle betrokkenen en hebben in die zin ook een vluchtschema uitgewerkt dat een compromis is van alle aangehaalde factoren, maar waarbij elke luchtvaartmaatschappij "een beetje tevreden", wordt gesteld."

Meest gelezen