Kwart van flitspalen op Vlaamse gewestwegen werkt niet
Concreet gaat het om 27 procent van de flitspalen dat niet naar behoren functioneert. De oorzaken zijn heel divers. In sommige gevallen is de inactiviteit te wijten aan bijvoorbeeld de toplaag van de weg die vernieuwd moet worden, of beschadiging door een verkeersongeval. Maar soms is het probleem van meer structurele aard zoals een lopende (her)keuringsprocedure, heraansluitingen na ombouw van verkeerslichten (LED) of kabels die hersteld moeten worden.
"Een goede weginrichting en een duidelijke wegcode zijn belangrijk, maar ook de handhaving is een essentiële schakel in een goed verkeersveiligheidsbeleid", zegt De Meyer. "De minister moet zo snel mogelijk werk maken van een structureel onderhoud en de opvolging van kapotte flitspalen. 1 op de 4 niet-werkende flitspalen is echt van het slechte te veel."
"De impact van niet-werkende flitspalen op de verkeersveiligheid moeten we wel relativeren", zegt Karin Genoe van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. "Doorgaans weet een weggebruiker niet of een flitspaal al dan niet werkt en vermindert hij toch zijn snelheid."