Verkeer doodsoorzaak nummer 1 bij jongeren tussen 20 en 24
"Een derde van de jongeren die in die leeftijdscategorie sterft, sterft in het verkeer", zegt Karin Genoe van het BIVV. "Ze hebben ook 4,3 keer meer kans op een dodelijk ongeval of een ernstig letsel in het verkeer dan de gemiddelde automobilist. In 37% van de dodelijke ongevallen is ook die leeftijdscategorie betrokken."
Hoe komt dat? "Jongeren kunnen te weinig de risico's inschatten", zegt Genoe. Ze zijn ook vaak betrokken bij nachtelijke dodelijke ongevallen en daar zien we dat snelheid, alcohol en vermoeidheid een belangrijke doodsoorzaak zijn."
Om het aantal doden bij jongeren te verminderen is volgens Genoe meer sensibilisering nodig, en dan vooral inzake de specifieke risico's. Daarnaast moet ook de pakkans groter worden. De BIVV-topvrouw pleit voor meer controles, zowel op rijden onder invloed van drugs of alcohol als op overdreven snelheid.
Rijopleiding
"Maar we moeten ook de toegang tot de openbare weg verstrengen", zegt Genoe. "In die zin dat we in België een van de landen zijn waar de rijopleiding heel democratisch is, waar je zonder veel ervaring of opleiding de weg op kan."
Op dat vlak zijn er al hervormingen in gang gezet. Eind vorig jaar zette de Vlaamse regering het licht op groen voor een hervorming van de rijopleiding en het rijexamen. Wie leert autorijden, zal vanaf dit jaar strenger getest worden op het inschatten van risico's en het opdoen van ervaring.
Het systeem van de vrije begeleiding, waarbij jongeren niet met de rijschool maar met een eigen begeleider (vaak vader of moeder) leren autorijden, blijft wel bestaan. Hebben zij vaker ongevallen? "Op basis van het onderzoek kunnen we dat niet zeggen. Maar we gaan er toch vanuit dat iemand die goed pedagogisch is opgeleid beter de risico’s kan overbrengen bij jongeren."
Niet op koers voor 2020
In de cijfers van het BIVV staat ook goed nieuws. Zo is het aantal ongevallen op de Belgische wegen de laatste 10 jaar aanzienlijk gedaald. Van 519 ongevallen per miljard kilometer in 2005 naar 403 ongevallen in 2013.
Het aantal doden gaat echter opnieuw licht in stijgende lijn. Volgens de nieuwste prognoses van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid zullen we de doelstellingen om het aantal verkeersdoden tegen 2020 te halveren niet halen. We zouden naar 420 moeten zakken (in 2010 bedroeg het aantal dodelijke slachtoffers 841), maar wellicht stranden we rond de 600. "Het zal niet lukken zoals we bezig zijn."