"Onderhoud van bruggen en wegen rampzalig"

Het onderhoud van de Belgische wegen, tunnels, bruggen en viaducten stelt nauwelijks iets voor. Dat zegt de sectorfederatie van advies- en ingenieursbureaus ORI.

"In het algemeen is het niet goed", stelt voorzitter Jan Bosschem van de organisatie onomwonden. "Brussel is echt rampzalig. Daar wordt niet aan onderhoud gedaan, tenzij er echt iets ergs gebeurd. Wallonië is ook niet goed. Er zijn gigantische putten in de snelwegen."

Vlaanderen doet het volgens de sectorfederatie iets beter omdat het collectief onderhoud organiseert. "Maar toch stellen we vast dat de kwaliteit van het wegennet achteruitgaat. Ongeveer 30 procent van het infrastructuurnet is van matige of onvoldoende kwaliteit."

Vlaanderen investeert 350 miljoen in onderhoud van bruggen en wegen, maar dat noemen de ingenieurs van de sectorfederatie "nipt". "Ik denk dat de onderhoudsbudgetten ook in Vlaanderen omhoog moeten", zegt Bosschem. "Als de staat het geld niet heeft, dan zou men het geweer van schouder moeten veranderen en doen zoals in andere landen: de wegennetten in concessie geven en de gebruikers laten betalen."

Weyts: "Budgetten voor tunnelonderhoud verdubbeld"

Volgens Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) voldoen de bruggen en wegen in Vlaanderen aan de kwaliteitsnormen. Het gros van de zowat 2.000 Vlaamse tunnels en bruggen is van aanvaardbare tot uitstekende kwaliteit, meent hij.

Een tunnelteam van 50 mensen volgt de toestand op, en de budgetten voor tunnelonderhoud zijn volgens de minister zelfs verdubbeld. "Meer nog, als het gaat over de weginfrastructuur, dan komt er vanaf volgend jaar zelfs 30 procent extra middelen bij."

Meest gelezen