Weldra zelfrijdende treinen door Noord-Zuidverbinding?

NMBS-topman Jo Cornu wil dat er binnen de vijf jaren zelfrijdende treinen door de Noord-Zuidverbinding in Brussel rijden. Dat melden verschillende kranten. Cornu heeft ook nog enkele andere voorstellen om de trein aantrekkelijker voor de reiziger te maken: hogere perrons om het instappen te vergemakkelijken en meer parkeergelegenheid aan de stations.

Zelfrijdende treinen: voor Cornu is het een manier om de capaciteit van die Noord-Zuidverbinding op te drijven. Dat zou goedkoper moeten zijn dan een bijkomende spoortunnel graven, zoals vroeger al is voorgesteld. "We zijn een studie gestart", zegt Cornu tegen De Standaard. "als alles goed gaat, is de technologie beschikbaar in 2020 of 2021." De sleutel ligt volgens de spoorbaas bij een stukje software dat op het beveiligingssysteem voor de sporen moet worden aangesloten.

Voor de werkgelegenheid zou het nieuwe systeem geen bedreiging vormen, want er zou sowieso een treinbestuurder in de stuurcabine aanwezig blijven, al was het maar om in te grijpen als er zich een noodsituatie voordoet (iemand die over de sporen loopt, bijvoorbeeld).

Daarnaast wil Cornu inzetten op meer reizigerscomfort, onder meer door de perrons te verhogen. "Op veel plaatsen stap je niet in de trein, maar klim je in de trein", zegt hij. Hogere perrons noemt hij een absolute topprioriteit.

Aan de treinstations wil Cornu ook meer parkeergelegenheid. "Telkens als we bij een station een nieuwe parking openen, verplaatsen de reizigers zich naar dat station", stelt hij vast.

Wachten op beslissingen over investeringen in het spoor

Dit jaar nog moet minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) enkele belangrijke knopen doorhakken in verband met investeringen in het spoor, tegen een achtergrond van besparingen die de federale regering oplegt. Die investeringen moeten worden verdeeld tussen spoorwegexploitant NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel.

Meest gelezen