Cornu over GEN: "Sporen verdubbelen waar er veel stations zijn"

NMBS-topman Jo Cornu is voor een verdubbeling naar vier sporen op het Gewestelijk Expresnet (GEN) rond Brussel "op die plaatsen waar er veel stations zijn", om zo te vermijden dat de IC-treinen opgehouden worden. Belangrijk voor hem blijft vooral de dienstverlening aan de gebruikers, met name via de aanleg van parkings aan de stations.

De ontdubbeling naar vier sporen van de lijnen 124 en 161 aan de Waalse kant van het GEN deed vorige week heel wat stof oplaaien. Nadat minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) had laten weten dat die ontdubbeling niet langer prioritair was, klonk het nadien dat haar woorden fout geĆÆnterpreteerd waren. Het dossier komt weldra op de regeringstafel.

"Ik ben voor een uitbreiding naar vier sporen, maar wil niet - zoals in het verleden - aan de mensen slechts beloven dat hun kinderen en kleinkinderen een performante dienst zullen krijgen", zegt spoorbaas Cornu nu op Bel RTL. "Ik wil het spoor aantrekkelijker maken voor de klanten." Naast ruimere parkeermogelijkheden denkt hij ook aan een verhoging van de capaciteit van de flessenhals die de Brusselse Noord-Zuidas al jaren is. Cornu denkt dat dit met name mogelijk is via automatisch rijdende treinen.

Cornu herhaalde tot slot dat het gebrek aan middelen voor het GEN geen nieuwe ontdekking is. Infrabel heeft dat probleem in 2014 al aangekaart, aldus de spoorbaas.

Meest gelezen