CD&V wil strijd tegen alcoholmisbruik opvoeren

CD&V bindt de strijd aan met problematisch alcoholgebruik. De christendemocraten willen een nachtelijk verkoopsverbod voor sterkedrank in nachtwinkels, tankstations en in verkooppunten langs de autosnelweg. Ze bepleiten ook een algemeen verbod op alcohol in automaten en een terugbetaling van behandelingen tegen problematisch alcoholgebruik.

"Twee miljard. Dat is de jaarlijkse maatschappelijke kostprijs van overmatig alcoholgebruik", onderstreept Kamerlid Nathalie Muylle. Ze wijst erop dat alcohol leidt tot slechtere prestaties op het werk en tot relationele problemen. Bovendien heeft het een ontzettende impact op de gezondheidszorg. "De tol die we voor alcohol betalen is enorm en ligt veel hoger dan tabak of drugs."

Concreet willen Muylle en partijgenote Els Van Hoof de verkoop van sterkedrank tussen 22 uur en 7 uur verbieden langs de autosnelweg, maar ook in nachtwinkels en tankstations in de rest van het land. "Waarom moeten automobilisten sterkedrank in tankstations kunnen kopen? ", vragen ze zich af. De beperkte keuze voor een nachtelijk verbod heeft alles te maken met de vele opties om een verbod overdag te omzeilen via gewone supermarkten.

Daarnaast wil CD&V alcohol volledig bannen uit automaten. De tussenmaatregel met een identiteitskaartlezer uit 2009 blijkt immers al te vaak niet toegepast of genegeerd door de lezer uit te schakelen, luidt het. Samen met het nachtelijk verbod moet dit "geheim en impulsief drinkgedrag" tegengaan. "Is het niet beter iets te drinken op café, op restaurant of op een fuif, waar toch nog een vorm van sociale controle is? ", werpt Muylle op.

Voorts duikt ook een betere medische omkadering op in het plan. CD&V wil een snelle erkenning van de klinische psychologie en psychotherapie als behandelingsmethode en denkt dat een nieuw eerstelijnsberoep van "psychologisch (alcohol)consulent" kan helpen voor de vroegtijdige detectie van problemen. En een behandeling bij de "alcoholoog" moet ook worden terugbetaald, vindt Muylle. Ze wil ook sancties koppelen aan de gedragscode rond reclame voor alcohol en minderjarigen.

Sluitstuk van het plan zijn meer controleurs. Momenteel zijn er 21 aan het werk over heel België, zowel voor tabak als alcohol.

Meest gelezen