Al bijna 920.000 mensen vragen om hen niet meer te bellen

Het aantal mensen dat zich via belmenietmeer.be heeft ingeschreven om geen commerciële oproepen meer te ontvangen, is in vier maanden tijd met bijna 28 procent gestegen tot 918.436. In januari alleen al werden 20.000 registraties opgetekend, zegt Burt Riské van de Belgian Direct Marketing Association (BDMA), die de website beheert.

Van de geregistreerden is 42 procent Nederlandstalig en 56 procent Franstalig. Over de resterende 2 procent is geen informatie beschikbaar. Dat is relatief gezien een aanzienlijk verschil, aangezien ruwweg 60 procent van de bevolking Nederlandstalig is. "Dat verschil was twee jaar geleden nog extremer", zegt Riské. "Toen was de verhouding 80 procent Franstaligen en 20 procent Nederlandstaligen."

Volgens Riské is de bel-me-niet-meer-lijst in Franstalig België beter gekend omdat ze origineel werd opgericht tegen de vele buitenlandse Franstalige callcenters. "Maar sinds het meldpunt vorig jaar verplicht werd gemaakt voor alle operatoren en minister Kris Peeters (CD&V) de website meer onder de aandacht heeft gebracht, schrijven almaar meer Nederlandstaligen zich in", besluit Riské.

Meest gelezen