Wat verandert er allemaal op 1 februari?

Een nieuwe maand brengt nieuwe veranderingen mee. Vanaf 1 februari stijgen de prijzen bij de NMBS, maar ook bij De Lijn. Wie een boete moet betalen, zal er in de toekomst bijna niet meer aan kunnen ontsnappen. Bij hardnekkige wanbetalers wordt aangeklopt bij de werkgever, de huurder of de bank. Mobiele teams geven dan weer aan vluchtelingen traumabegeleiding en voor mensen met een beperking geldt voortaan een 3 urenregel om assistentie aan te vragen bij de NMBS.

De tarieven bij de NMBS stijgen vanaf 1 februari gemiddeld 1,21 procent. Die prijsverhoging wordt volgens de spoorwegmaatschappij doorgevoerd "om gelijke tred te houden met de algemene stijging van de kosten".

Een standaardbiljet wordt 1,1 procent duurder. De minimumprijs voor zo'n biljet gaat van 2 naar 2,10 euro. In lijn daarmee stijgt de prijs van een Key Card (voor tien korte ritten) naar 21 euro. Abonnementen worden gemiddeld 1,4 procent duurder. De opvallendste stijging is er voor de Campuskaart (een tienrittenkaart voor studenten), die 3,31 procent duurder wordt. De NMBS benadrukt dat "de prijs van de meest populaire producten ongewijzigd blijft". Het gaat bijvoorbeeld over de Go Pass, het seniorenbiljet en de Rail Pass.

Meer info

Duurdere abonnementen bij De Lijn

De Lijn trekt in februari de tarieven voor de abonnementen en de dagpassen op. Zo stijgt de prijs voor een Buzzy Pass van één maand van 25 naar 30 euro. Voor een volledig jaar klimt de prijs van 195 naar 199 euro. De prijs van een Omnipas van één maand gaat dan weer van 38 naar 46 euro, de jaarprijs stijgt van 294 naar 299 euro. Voor een dagpas zal vanaf februari dan weer 6 (in voorverkoop) of 8 euro (op het voertuig zelf) betaald moeten worden. Tot nu lag het tarief op respectievelijk 5 en 7 euro.

Daarnaast komt er ook een eind aan DINA, het systeem waarbij automobilisten die hun auto van de hand doen 50 procent korting kregen op een jaarabonnement. DINA wordt stopgezet vanwege "de tanende interesse en de grote administratieve lasten voor de verwerking van de aanvragen". De Lijn zoekt nu naar een alternatief.

Meer info

Fiscus int boete via loon, huur of bankrekening

Bij de fiscus liggen momenteel nog voor honderden miljoenen onbetaalde boetes die door een rechter zijn opgelegd. Maar vanaf 1 februari zal de opvolging daarvan gebeuren door een computer die systematisch de snelste en meest efficiënte manier kiest om de bedragen te vereffenen.

Daarbij gaat het niet meer alleen om het tegenhouden van de terugbetaling van belastingen of het sturen van een deurwaarder, maar bijvoorbeeld ook om derdenbeslag. Zo zal de fiscus werkgevers kunnen contacteren en hen opdragen het openstaande boetegeld van het eerstvolgende salaris af te houden. Huurders kunnen dan weer een brief in de bus krijgen met het verzoek om een deel van de huursom aan de belastingdiensten over te maken.

Tot slot mogen ook de banken post van Financiën verwachten. De fiscus kan hen vragen of er nog "voldoende provisie" op de rekening van de wanbetaler staat. Zo ja, dan mag het verschuldigde bedrag worden doorgestort. Er zijn wel beperkingen: de wetgever bepaalt dat 1.037 euro netto per maand niet vatbaar is voor beslag.

Meer info

Drie uur op voorhand assistentie vragen in 18 stations

Reizigers met een beperkte mobiliteit kunnen vanaf 1 februari in 18 grotere stations tot drie uur op voorhand assistentie aanvragen om op of van een trein te stappen, weliswaar enkel voor verbindingen tussen die 18 stations. Die aanvraag moest vroeger zeker 24 uur op voorhand gebeuren. Voor alle andere stations moet assistentie wel een dag op voorhand aangevraagd worden.

De nieuwe regeling geldt dus enkel voor rechtstreekse verbindingen tussen volgende stations: Antwerpen-Centraal, Brugge, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Denderleeuw, Dendermonde, Gent-Sint-Pieters, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Mechelen, Oostende, Sint-Niklaas, Charleroi-Zuid, Luik-Guillemins, Bergen en Namen.

Meer info

Traumabegeleiding voor jonge vluchtelingen

Vlaanderen start vanaf 1 februari met traumabegeleiding voor jonge vluchtelingen. Mobiele teams zullen langs de Vlaamse scholen en welzijnscentra trekken om getraumatiseerde vluchtelingen te begeleiden.

De in totaal zes mobiele teams -één voor elke Vlaamse provincie en één voor Brussel- moeten extra ondersteuning bieden aan hulpverleners die zich met de jonge nieuwkomers bezighouden. Zo zullen ze onder meer langsgaan bij Vlaamse scholen en de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB's).

Meer info

Meest gelezen