Verkoop "insectenvoeding" neemt geen hoge vlucht

Supermarktketen Delhaize stopt voorlopig met de verkoop van voedingsproducten waar insecten in verwerkt zitten. Reden: de verkoop ervan valt tegen. "De grote massa blijkt er niet voor te vallen, dus bieden we ze niet meer aan", klinkt het. "Maar we blijven wel uitkijken naar nieuwe mogelijkheden."

Delhaize lanceerde in 2014 twee producten waar insecten in verwerkt zitten. Het ging om heel laagdrempelige producten: een wortelspread met 4 procent meelwormen, een tomatenspread met 6 procent meelwormen. De wormpjes waren bovendien zeer fijn gemixt, zodat je ze niet kon zien.

"Die producten zijn ongeveer 1,5 jaar te koop geweest, maar we merken dat ze nooit echt aansloegen bij het grote publiek", zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. "In het begin hadden ze wel wat succes, mensen wilden het wel eens proberen. We hebben ze ook redelijk in de markt gezet met bijvoorbeeld proeverijen. Maar de grote massa bleek er niet voor te vallen. Ze verkopen niet, en dus bieden we ze in onze eigen Delhaize-winkels voorlopig niet meer aan."

Wat niet wegneemt dat Delhaize producten op basis van insecten volledig overboord wil gooien. "We bekijken of er andere soorten producten zijn die klanten misschien wél kunnen overtuigen." Over welk soort producten het zou kunnen gaan, of een timing wanneer ze gelanceerd kunnen worden, kan Delhaize niets zeggen.

"Verkoopt niet goed, maar we blijven erin geloven"

Ook andere supermarkten merken dat voedingswaren op basis van insecten niet veel klanten verleiden. Spar noemt ze in De Morgen "een niche met een zeer kleine rotatie", en ook bij Carrefour is insectenvoedsel "hooguit een niche. Maar we blijven erin geloven. Je moet mensen daar ook in trainen", zegt woordvoerder Baptist Van Outryve in de krant.

BioPlanet verkoopt sinds eind november producten op basis van insecten. "We hebben marktonderzoek gedaan en daaruit bleek dat er zeker interesse voor is. We kiezen ervoor vanwege de duurzaamheid", laat divisiemanager Dieter Ceuleers optekenen. Het bedrijf Damhert verkoopt producten onder de naam Insecta, maar ook daar loopt de verkoop niet goed, "maar we blijven erin geloven".

En er zijn nog andere signalen. Zo bestaat het Brusselse bedrijf Bugs' Food, dat in 2013 opstartte en samenwerkte met chef Kobe Desramaults, niet meer. "Er was te weinig potentieel om een bedrijf op te baseren", zegt Brecht Vanhecke in De Morgen. Ook Cook&Roll, het Oostendse hamburgerrestaurant dat als eerste een insectenburger op de kaart zette, merkt dat het enthousiasme is weggeëbd. "Volgens mij heeft veel te maken met de prijs. Die is op dit moment nog te hoog", zegt Jochen Verbeeke in de krant.

In Gent sloot het allereerste insectenrestaurant in Europa, Bugs And Lunch, vorig jaar in augustus al de deuren. Niet wegens gebrek aan succes, maar vooral omdat de uitbaters zich willen toespitsen op de producten van voedsel op basis van insecten. "We onderhandelen met verschillende partijen die interesse hebben in onze producten", zegt Liesbet Minne.

Jasper Juinen

"Insectenvoedsel spreekt niet het trouwste koperspubliek aan"

Wim Verbeke, professor landbouweconomie aan de UGent, maakte eerder een studie over insectenvoedsel en is niet erg verrast door het tegenvallende succes. "Die producten werden bij hun lancering geprofileerd als alternatief voor mensen die minder vlees willen eten, als milieuvriendelijk... Maar in de praktijk blijkt slechts een op de drie mensen echt bereid om over te schakelen. Het is een stuk afkeer van het onbekende, de angst om nieuwe dingen te proberen", zegt hij in "De ochtend" op Radio 1.

Verbeke ziet nog een andere verklaring. "De studie typeerde de markt voor insectenvoedsel vooral als jonge mannen met zin voor avontuur en aandacht voor milieu. Niet meteen het trouwste koperspubliek, zeker als je hen niet voldoende kunt aanspreken en boeien met een product. Bovendien werd insectenvoedsel bij de commerciële lancering vooral geassocieerd met een bepaalde cultuur: met alternatief, met jong, met hip... Het werd gepromoot op festivals en België pakte ermee uit op de jongste Wereldexpo in Milaan. Maar een cultuurfenomeen waait over als het niet aanslaat."

Verbeke merkt ook in andere landen dat insectenproducten niet bepaald een verkoopshit zijn. Hij merkt op dat België een van de voorlopers was wat betreft het toelaten van insecten in producten voor menselijke consumptie.  "Als het bij ons al niet aanslaat, zal het elders ook geen groot succes zijn".

Toch ziet de professor -die zelf nog geen insectenvoedsel geproefd heeft- nog opties. Er zal altijd wel een nichemarkt zijn, maar "we onderzoeken bijvoorbeeld het gebruik van insecten in dierenvoeding. Daar kunnen we zeker milieuvoordelen realiseren."

Meest gelezen