Tot 121 procent verschil tussen beloofde en reële verbruik van auto's

De beloftes die autofabrikanten doen over het verbruik van hun wagens wijken opvallend veel af van de werkelijke verbruikscijfers. Dat zegt Test-Aankoop. Het consumentenmagazine testte sinds 2012 meer dan 500 modellen en wijst de lezers op enkele, bij wijlen heel creatieve methoden om het verbruik omlaag te brengen.

Dat auto's meer diesel of benzine verbruiken dan de brochures van fabrikanten laten uitschijnen, is op zich geen nieuwigheid. Er zijn intussen studies en cijfers genoeg die daarop wijzen. Maar naar aanleiding van het Autosalon brengt Test-Aankoop het probleem andermaal onder de aandacht.

Weg met de spiegels

Voor zijn test hield Test-Aankoop rekening met een normaal gebruik en simuleerde het in een laboratorium de rijomstandigheden in een stedelijke omgeving, op de autosnelweg en een combinatie van deze twee. De constructeurs van hun kant gebruiken nog altijd de New European Drving Cycle (NECD). Die dateert, ondanks de naam, van de jaren '70 en is volgens Test-Aankoop voor het laatst aangepast in 1997.

Het magazine wijst op een grote vindingrijkheid bij de autobouwers, als het erop aankomt testresultaten op te smukken. Zo wordt tijdens de procedure er alleen licht versneld en worden alle functies die elektriciteit verbruiken zoals de airconditioning, lichten of de achterruitverwarming uitgezet. Daarnaast wordt veelal de alternator losgekoppeld zodat de batterij tijdens de test niet zou kunnen opladen. Auto's worden ook lichter dynamischer gemaakt door allerlei onderdelen zoals zijspiegels of koplampen te demonteren.

Realistische test vanaf 2017

Dat het officiële Europese testprotocol die manipulaties toelaat is vreemd. Er wordt dan ook lange tijd gewerkt aan een nieuwe toets die zal worden vastgelegd in een nieuwe richtlijn: de ‘Wordwide harmonized Light Vehicles Test Procedure’ (WLTP). Ook de VS steunt dit nieuwe protocol, die ons rijgedrag op snelwegen en in de stad optimaal nabootst.

De WLTC zal ook uitlaatemissies testen bij een krachtige acceleratie. De EU wil de test operationeel hebben tegen 2017. Autofabrikanten van hun kant doen er volgens Test-Aankoop alles aan om de invoering van de WLTP op de lange baan te schuiven. Dat er nood was aan een nieuwe test werd zelfs al beslist in 2007 maar binnen de lidstaten kwam er grote tegenkanting van landen zoals Duitsland of Frankrijk waar de autolobby traditioneel erg sterk staat.

Hoeveel verbruikt uw wagen?

Bij welke 5 modellen is het verschil tussen het beloofde verbruik en het reële verbruik het hoogst? Welke 5 doen het beter dan beloofd? En hoe goed of hoe slecht presteert uw eigen wagen? U kunt het hier testen.

Meest gelezen