"Garantie vervalt niet als je weigert om identiteitskaart af te geven"

Mensen die hun elektronische identiteitskaart niet willen afgeven in een winkel, kunnen dat weigeren zonder gevolgen voor de garantie. Dat zegt Peter Grouwels van Binnenlandse Zaken op Radio2. Steeds meer winkels vragen de elektronische identiteitskaart van hun klanten om adresgegevens te kopiëren, maar dat leidt tot vragen.

BELGA/PAPEGNIES

Onder meer bij multimediaketen Media Markt vraagt men de e-id van de klanten. "Het is gewoon een moderne manier om snel een formulier in te vullen", klinkt daar. Bovendien is er op die manier ook een digitale kopie van het aankoopbewijs en is het papieren aankoopbewijs, dat verloren kan gaan of onleesbaar kan worden, niet meer nodig.

Het bedrijf benadrukt voorts dat het om een keuze gaat, geen verplichting, en dat enkel de naam, geboortedatum en adresgegevens van de klant ingelezen worden. De foto en het rijksregisternummer dus niet. "Alles gebeurt met toestemming van Binnenlandse Zaken en onder toezicht van de Privacycommissie."

"Garantie is wettelijk verplicht"

Wie toch zijn identiteitskaart niet wil afgeven aan een winkelbediende, heeft dat recht. "De garantie zal daardoor niet vervallen, want het is wettelijk verplicht om die te geven op dat product", zegt Peter Grouwels van Binnenlandse Zaken. Het is dan wel nodig om het aankoopbewijs goed bij te houden.

"Bij een klantenkaart kan het zijn dat het een overeenkomst is tussen twee partijen waarbij de ene zegt: ik heb dit nodig voor de klantenkaart, en als je die niet geeft, kan je er geen krijgen. Normaal moeten ze een alternatief aanbieden (een gewoon invulformulier bijvoorbeeld). Als ze dat niet doen, zouden ze een klant verliezen, normaal gezien zal het dan ook zover niet komen."

Aan de politie, de bankbediende of de deurwaarder ben je wel verplicht om je identiteitskaart te geven. Meer uitleg vind je op de website van Radio 2.

Meest gelezen