Factuur te laat of niet betaald? Kijk uit voor boetes

Wie een ziekenhuisfactuur niet betaalt of het maandelijkse bedrag voor internet of telefoon te laat overschrijft, wordt vaak geconfronteerd met een hoop extra kosten. Consumentenorganisatie Test-Aankoop vindt die kosten te hoog en pleit voor nieuwe regels.

"Als mensen niet betalen, worden er heel snel interesten aangerekend: administratieve kosten en ook schadevergoedingen", zegt Simon November van Test-Aankoop. Hij heeft het over schadevergoedingen die vaak exuberant zijn, terwijl de wet eigenlijk zegt dat ze altijd evenredig zouden moeten zijn.

"Zo lezen we bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden van Mobistar dat men een schadevergoeding van 62 euro kan vragen als je nalaat om te betalen." Volgens November is zoiets niet in verhouding. "Dat kan dus evengoed zijn voor facturen die eigenlijk maar 5 of 6 euro bedragen."

"Dit soort van voorbeelden zijn schering en inslag", vindt Test-Aankoop. "Dat er kosten worden aangerekend, staat niet ter discussie. Laattijdige betalingen berokkenen nu eenmaal schade en die schade moet worden vergoed. Maar aan het buitensporige karakter van die kosten moet via de wet paal en perk worden gesteld." De consumentenorganisatie vindt dat de schadevergoeding niet hoger mag zijn dan 25 euro voor een basissom tot 250 euro, en 50 euro voor hogere bedragen.

In sommige gevallen is er inderdaad een wettelijke betalingstermijn van toepassing, maar lang niet in alle gevallen. Bij een contract gelden welbepaalde algemene voorwaarden. "Een burger die dit ondertekent, verbindt zich aan die voorwaarden", legt Bruno Schoenaerts uit, advocaat gespecialiseerd in handelsrecht. "Als je de overeengekomen afspraken niet nakomt, ben je schadevergoeding verschuldigd. Uiteraard heeft een rechter hier nog altijd de bevoegdheid om dit bedrag te matigen."

Meest gelezen