Weight Watchers gaat voor een holistische aanpak Auteur: Dominique Fiers

ma 07/12/2015 - 13:31 Dominique Fiers Weight Watchers, het Amerikaanse bedrijf dat zijn leden helpt om af te vallen, verandert vanaf volgend jaar zijn werkwijze. Er komt een nieuwe puntentelling en meer aandacht voor bewegen en algemeen welbevinden. "De oude manier van punten tellen was goed, maar dit is beter", klinkt het.

Weight Watchers ruilt het oude Pro Pointssysteem in voor Smart Points. Waar vroeger alle vetten, koolhydraten en eiwitten over één kam werden gescheerd, tellen trage suikers, essentiële vetzuren en goede eiwitten nu minder zwaar mee in de puntentelling.

"Het is niet de bedoeling om één bepaald voedingsmiddel uitdrukkelijk af of aan te raden, wel om onze leden een duidelijk signaal te geven en hen te laten nadenken over bepaalde voedingsmiddelen en zelf te laten inschatten of het voor de punten waard is. Andere eetwaren, zoals fruit en groenten, zullen we dan weer buitenproportioneel aanraden", zegt Gary Foster van Weight Watchers.

Nood aan nieuw elan

"Het oude systeem steunde uitsluitend op calorieën. Het nieuwe ook maar richt zich ook op de verzadigde vetzuren en suiker", licht Patrick Mullie, voedingsdeskundige aan de VUB toe. "Het is een hele aanpassing die vooral voordelen heeft op opvoedkundig gebied. Je leert welke middelen waarin zitten."

Mullie heeft niettemin twijfels bij de beloofde resultaten van het nieuwe programma. "Ik betwijfel of het echt resultaat zal hebben op het gewicht. Het is een enorme markt, er zijn zeer veel Belgen met overgewicht en obesitas. Het is ook een zeer concurrentiële markt met zeer veel diëtisten, artsen, Weight Watchers, voedingsdeskundigen, sportcentra, etc. Iedereen wil wat meesnoepen van die markt."

"Iemand die wil vermageren moet minder vetten en suiker innemen, anders lukt het niet. Ik weet niet of dat extra beperken door een puntensysteem nog een extra meerwaarde zal hebben", aldus nog Mullie. Hij ziet er vooral een commerciële zet in. "Weight Watchers doet het al een paar jaar niet zo goed, heeft een wat verouderd imago en lijdt onder de concurrentie van gratis apps. Ik denk dat ze een zekere renouveau nodig hadden om een nieuw elan te vinden."