Weyts pakt "schande van 400 verkeersdoden" aan met zwaarder rijexamen

Wie leert autorijden, zal vanaf volgend jaar strenger getest worden op het inschatten van risico's en het opdoen van ervaring. Daarenboven zullen bestuurders die net hun rijbewijs hebben gehaald, enkele maanden later ook nog eens moeten terugkomen voor een extra leermoment. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil zo het aantal verkeersdoden op onze wegen - onder wie vooral jongeren - doen dalen.

België scoort bijzonder slecht op het gebied van verkeersslachtoffers: het verkeer is de grootste doder bij jongeren tussen de 15 en 24. De Vlaamse regering wil daarom beginnende bestuurders beter wapenen tegen de risico's van de weg en heeft groen licht gegeven voor de hervorming van de rijopleiding en het rijexamen.

Zowel bij het theoretische als het praktische examen komen er extra vragen die zullen peilen naar de "hogere orde vaardigheden" en zullen overtredingen van een hogere graad (bijvoorbeeld door het rood licht rijden) zwaarder doorwegen in de eindscore.

Concreet zullen toekomstige autobestuurders getest worden op risico-inschatting: beseffen ze bijvoorbeeld dat passagiers die uit een bus stappen, verschillende kanten kunnen opgaan en houden ze rekening met de remafstand? Er zullen ook extra manoeuvres worden getest en "veilig rijden met een gps" wordt een nieuw onderdeel van het examen.

"We gaan aan beginnende chauffeurs meer kennis en kunde vragen, zodat jongeren beter gewapend zijn tegen de risico's van de weg", aldus Weyts. "Vandaag is zelfs een eind achteruit kunnen rijden geen vast onderdeel meer van het rijexamen. Willen we de dodentol lager, dan moet de lat hoger."

Verplichte terugkomdag na rijbewijs

De rijopleiding zelf zal er in de toekomst ook helemaal anders uitzien. Die wordt in de eerste plaats verlengd om meer rijervaring op te doen. Nu kan je al na drie maanden voorlopig rijbewijs je praktijkexamen afleggen, die termijn gaat omhoog.

Bovendien is het rijbewijs halen geen eindpunt meer. Enkele maanden na het behalen ervan, zullen alle nieuwe autobestuurders moeten deelnemen aan een "terugkomdag". Op dat extra leermoment zullen rijvaardigheden nog eens worden getest: rijden op een nat wegdek, of het uitvoeren van een noodstop bijvoorbeeld.

"Want het is net in de eerste 6 tot 9 maanden na het behalen van het rijbewijs dat er zich het grootste aantal dodelijke ongevallen voordoen. Jonge bestuurders overschatten vaak hun eigen capaciteiten en onderschatten de risico's", weet Weyts.

Vanaf 2016

De vernieuwde opleiding en het strengere examen zijn uitgewerkt door minister Weyts in samenwerking met het Vlaams huis voor Verkeersveiligheid. De Vlaamse regering heeft daarvoor nu het licht op groen gezet.

De grote lijnen en principes van de hervormingen liggen vast, nu moeten nog enkele details verder worden uitgewerkt. Zo is het nog niet duidelijk hoeveel maanden er zullen liggen tussen het rijbewijs en de terugkomdag.

De hervorming moet volledig in werking treden in de loop van volgend jaar, meldt het kabinet van Weyts.

Meest gelezen