5.000 extra laadpunten voor elektrische auto's, ook voor uw deur
Vijf steden (Antwerpen, Hasselt, Leuven, Sint-Truiden en Mechelen) hebben een aantal principes afgesproken. "De steden kiezen uitdrukkelijk voor het principe: laadpaal volgt wagen", zegt Dries Keunen van het proefproject Evora. "Dat wil zeggen dat inwoners een laadpaal kunnen aanvragen bij die partnersteden. De focus wordt eerst gelegd op het laden op het privéterrein (bij de bestuurder thuis dus, nvdr), dan wordt gekeken of er ruimte is in het semi-publieke terrein (parkeergarage), in laatste instantie wordt gekeken of er op het openbare domein een laadpaal voorzien kan worden."
In de toekomst moeten nog meer steden en gemeenten volgen. De bedoeling is het elektrisch autorijden succesvoller te maken en stadsbewoners binnen een straal van ongeveer 250 meter een laadpunt aan te bieden. "We willen zo de luchtkwaliteit verbeteren", zegt Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom (Open VLD). "Jammer genoeg vallen nog te veel doden door een onzichtbaar probleem: fijn stof en CO2."
"De zero emissiebonus waar de Vlaamse regering zopas over besliste, zorgt ervoor dat bij aankoop de kloof tussen een conventioneel voertuig en een emissievrij model kleiner wordt", legt Turtelboom uit. "Zo worden potentiële kopers van een nieuw voertuig gestimuleerd richting de emissievrije optie."