Bijna 40.000 klachten voor partnergeweld, nieuwe campagne op komst
In de drie filmpjes worden verschillende vormen van geweld onder de aandacht gebracht. We zien bijvoorbeeld een jong koppel in een herkenbare thuissituatie, een ruzie escaleert, de stoppen slaan door bij de man. Net voor hij tot geweld zal overgaan stopt het filmpje en verschijnt een "loadingwieltje". Dit wieltje symboliseert een time-out, die iedereen zou moeten nemen vooraleer over te gaan tot geweld.
"De campagne focust op de signalen die geweld aankondigen en het stoppen van de spanningsopbouw om niet over te gaan tot effectief geweld", zegt Liesbet Stevens, adjunct-directeur van het Instituut.
De video's zullen als pre-rolls worden afgespeeld vóór filmpjes op YouTube. Daarnaast zet de campagne Google banners en Facebookadvertenties in om jongeren naar de webpagina stop.partnergeweld.be te leiden, waar ze bedenktijd kunnen toevoegen aan de symbolische teller van de campagne. Deze teller zal de totale bedenktijd weergeven die wordt verzameld door iedereen die de campagne en de strijd tegen geweld op vrouwen steunt.