Eerste trein op windenergie rijdt over Belgische sporen

In Gingelom, bij Sint-Truiden, is de eerste trein op windenergie uitgereden. In totaal zullen elke dag 170 treinen op windenergie rijden, goed voor ongeveer 5 procent van het dagelijkse treinverkeer. De energie is afkomstig van een nieuw park met zeven windmolens in Gingelom. Twee derde van de energie gaat rechtstreeks naar het spoor, een derde gaat naar gezinnen.

Vanochtend werden de eerste 7 windmolens van het Greensky-park in Gingelom geactiveerd. Greensky is een samenwerking tussen Electrabel, Sint-Truiden, de Brusselse Elektriciteitsintercommunale IBE en Infrabel, dat het spoornetwerk in ons land uitbaat.

Het park, langs de hogesnelheidslijn Leuven-Luik en de E40, moet in de toekomst een van de grootste windturbineparken in ons land worden. In totaal zullen 25 windmolen worden geplaatst, verspreid over 6 gemeenten, 4 provincies en 2 gewesten. Het huidige park van 7 windmolens zal de jaarlijkse CO2-uitstoot met 15.000 ton verminderen.

Een derde van de energie uit de nu al actieve windmolens zal naar gezinnen gaan, de rest naar het spoor, waardoor verschillende treinen op windenergie zullen kunnen rijden. Vanmorgen is de eerste trein op windenergie al uitgereden. In totaal zullen elke dag 170 treinen op windenergie rijden, goed voor ongeveer 5 procent van het dagelijkse treinverkeer.

De treinen op windenergie zullen op drie spoorlijnen rijden: op de hogesnelheidslijn tussen Leuven en Luik, op de gewone spoorlijn tussen Leuven en Luik en op de gewone spoorlijn tussen Landen en Hasselt.

De verschillende partners van het Greensky-park activeerden vanmorgen met een druk op de knop de eerste zeven windmolens.

Meest gelezen