Hogere accijnzen op sterkedrank: "Veel werk, veel onzekerheid"

Supermarkten verkopen de laatste dagen meer sterkedrank dan anders, een gevolg van de versnelde accijnsverhoging op 1 november, schrijven verschillende kranten. De drankensector is niet blij: "We hebben nog maar een week de tijd, er is nog veel werk en er is nog heel wat onzekerheid".
AP2010

Vorige zomer besliste de federale regering in het kader van de taxshift te verhogen. Oorspronkelijk zou die accijnsverhoging pas ingaan op 1 januari, maar om het gat in de begroting te vullen, kwam de regering bij de begrotingsopmaak overeen om de verhoging al op 1 november door te voeren.

De afgelopen dagen stelden supermarkten vast dat er opvallend meer sterkedrank verkocht is. "Momenteel verkopen wij tot 30 procent meer sterkedrank", zegt Roel Dekelver van Delhaize in de kranten van Mediahuis. Bij Carrefour wordt een even grote stijging genoteerd. "Het gaat vooral om aankopen die onze klanten anders net voor de eindejaarsfeesten zouden doen", zegt woordvoerder Baptiste van Outryve in Het Laatste Nieuws en De Morgen.

"Dit heeft niets te maken met gezondheid"

"De accijnsverhoging was aangekondigd voor 1 januari. Op 10 oktober beslist men plots dat het voor 1 november zal zijn. Niet netjes", zei Geert Van Lerberghe, algemeen directeur van de sectorfederatie Vinum & Spiritus vanmorgen in "De inspecteur" op Radio 2. "De Raad van State heeft gisteren pas het ontwerp-KB daarover goedgekeurd. We pleiten voor een meer werkbare datum zoals 1 december, maar dat zal er niet meer in zitten."

We hebben nog maar een week en er is nog heel wat onzekerheid, kaart Van Lerberghe aan. "De accijnzen worden bepaald in functie van de hoeveelheid in de fles en het alcoholvolume (het percentage, nvr). Je kan er dus niet zomaar één enkel bedrag van verhoging op toepassen." Whiskey of gin of jenever, daar kan je makkelijk 2,8 tot 3 euro meer voor betalen, schat Van Lerberghe. "Voor wijn schommelt dat rond de 0,3 tot 0,5 euro, en bier is eigenlijk verwaarloosbaar, dat wordt nauwelijks meer belast."

Van Lerberghe gelooft niet dat deze maatregel iets met gezondheid te maken heeft. "Die is vooral uitgevaardigd vanwege budgettaire redenen. Bovendien menen wij dat de consumptie van alcohol op zich niet schadelijk hoeft te zijn, het is het misbruik dat ervan gemaakt wordt, dat tegengegaan moet worden."

"Wakkere consument maakt zijn rekening"

Veel supermarkten maken reclame om nog snel voor 1 november te komen winkelen, supermarkten in het buitenland prijzen zichzelf ook aan als goedkoper voor sterkedrank. "Zo zal de regering inkomsten mislopen, wij hebben de regering daarop gewezen. De accijnzen worden in ons land dermate hoog dat de wakkere consument zijn rekening gaat maken."

Dat verschillende winkels inspelen op de accijsnverhoging door nog eens extra reclame te maken, valt bij de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) overigens niet in goede aarde. "Dit is ethisch volstrekt ongehoord", zo klinkt het in de Mediahuis-kranten.

Meest gelezen