“Factuur berging Flinterstar mag niet volledig bij de overheid komen”

Staatssecretaris voor de Noordzee Bart Tommelein (Open VLD) gaat de beslissing om het gezonken schip de Flinterstar op te geven, juridisch bekijken. Dat heeft hij gezegd in “De zevende dag”. Doordat de eigenaar van de Flinterstar het schip opgeeft, moet de Belgische overheid instaan voor de bergingskosten, en dat kan niet, vindt Tommelein.

Gisteren werd duidelijk dat de Belgische overheid zal opdraaien voor de berging van de Flinterstar. Dat vrachtschip is dinsdag deels gezonken voor de kust van Zeebrugge na een aanvaring met een gastanker. Doordat een reder volgens het zeerecht afstand kan doen van een scheepswrak, komt de rekening voor de berging automatisch bij België terecht.

Gisteren reageerde staatssecretaris voor de Noordzee nog relatief gelaten. “Dit is absoluut een streep door de rekening", zei hij, "maar het is ook niet ongewoon". Waarna hij zijn hoop uitsprak om een deel van de kosten te kunnen recupereren uit de verkoop van het wrak en de lading.

Maar vanochtend, in “De zevende dag”, was zijn toon plots scherper en kondigde Tommelein aan dat hij het hierbij niet zal laten. “De reder heeft mij een letter of abandonment gestuurd, maar wij gaan nu naar hen terug een brief sturen met de melding dat dat schip toch wel geborgen moet worden. Ik ga het dus niet zomaar klakkeloos aanvaarden.” 

Juridisch kluwen

Tommelein kan begrip opbrengen voor de regel uit het zeerecht, als een gezonken schip weinig hinder oplevert voor de scheepvaart. Maar voor de Flinterstar ligt dat volgens Tommelein anders : “We hebben hier te maken met de drukst bevaren zeeroute ter wereld. Het schip ligt -om het in autostradetermen uit te drukken- op de pechstrook, want het ligt naast de vaargeul. Om dan zomaar eventjes te zeggen: wij hebben een ongeluk gehad en trek er maar uw plan mee, dat gaat niet. Ik vind dat we dat juridisch moeten bekijken.”

"Ik zal de reder vragen om zijn verantwoordelijkheid op te nemen en dat schip te bergen. En dat zal de komende tijd wel een juridisch kluwen worden, maar ik ben niet zomaar van plan om de belastingbetaler te laten opdraaien voor de fouten van anderen", besloot Tommelein zijn betoog.  En hoe realistisch dit weerwerk is, zal inderdaad voer worden voor gespecialiseerde juristen.

Intussen is men vanochtend begonnen met het leegpompen van de voorste olietanks van de Flinterstar. Dat zou minstens vijf dagen duren. Daarna moeten de achterste tanks ook nog worden leeg gehaald. Maar dat wordt een moeilijkere klus omdat die onder water liggen en daarom moet er mogelijk een gat in het schip geboord worden, waarlangs dan de olie weggepompt kan worden.

Meest gelezen