Ruim 720.000 mensen willen geen commerciële telefoontjes meer
Vroeger bestond er een vrijwillige, beperkte bel-me-niet-meer-lijst, een initiatief van de BDMA (de Belgian Direct Marketing Association). Slechts 11 van de 50 telefoonoperatoren die in ons land actief zijn, gebruikten die niet-verplichte lijst. De telefoonoperatoren die hier geen beroep op deden, moesten voorheen zelf een lijst bijhouden.
Op 1 juli werd voor alle telefoonabonnees een up-to-date website www.belmenietmeer.be gelanceerd. De oprichting van één centraal registratiepunt maakt de registratie efficiënter, niet alleen voor de consument, maar ook voor de ondernemingen die aan telefonische direct marketing doen, stelt Peeters. Zij kunnen nu met zekerheid - en verplicht - op één plaats nagaan of een abonnee via de telefoon gecontacteerd mag worden om commerciële redenen. Dit betekent een administratieve vereenvoudiging én een kostenbesparing voor de ondernemingen.
"Ik ijver voor een goede bescherming van de consument. Al 723.633 mensen registreerden zich op de bel-me-niet-meer-lijst. Het is opvallend dat vooral inwoners uit Wallonië en mannen de lijst ontdekken. We zullen blijven communiceren over het bestaan van deze lijst. Als iemand weet wat zijn rechten zijn, dan kan hij of zij er ook gebruik van maken. Door het bekendmaken van deze statistieken dragen we daar vandaag alvast toe bij," stelt minister Peeters in een mededeling.
Sinds het begin van het jaar groeide het aantal registraties met 263.537. Vooral na de lancering van de vernieuwde en verplichte website in juli was er een forse piek met 88.854 mensen die zich inschreven en 52.992 in augustus.