Zware gevolgen voor Uplace en Oosterweel door VW-schandaal?

De fraude met de uitstootgegevens van dieselwagens bij Volkswagen zou verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor grote infrastructuurprojecten zoals de Oosterweelverbinding of Uplace. Dat staat in De Standaard en Het Nieuwsblad. Minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) sluit niet uit dat er een nieuwe berekening moet komen van de milieueffectenrapporten. Volgens minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en Uplace is er echter geen probleem.
BELGA/HANDOUT

Vlaams Parlementslid Hermes Sanctorum (Groen) vraagt de Vlaamse regering om de milieueffectenrapporten (MER) van procedures zoals Uplace, de Oosterweelverbinding en de verbreding van de Brusselse Grote Ring te herberekenen. Dat is volgens hem nodig omdat in die rapporten geen rekening werd gehouden met de veel hogere uitstoot van schadelijke stoffen door dieselwagens. 

"Heel ons beleid is gebaseerd op gegevens die sinds de bekentenis van Volkswagen foutief blijken te zijn", reageert minister Schauvliege in Het Nieuwsblad. "We werden bewust bedrogen. Ook wij vragen ons af of er geen herberekeningen nodig zijn." Ze benadrukt wel dat in de MER's nog veel andere factoren meespelen.

Volgens Straten-Generaal, de actiegroep tegen de Oosterweelverbinding, zijn de berekeningen in de milieueffectenrapporten gebaseerd op voorspellingen over hoe schoon de technologie zal zijn van dieselwagens in de toekomst. De uitstootgegevens waarop de berekeningen gebaseerd zijn, blijken nu te optimistisch, zegt ook Manu Claeys (foto in tekst) aan VRT Nieuws. "Men heeft dat geëxtrapoleerd naar de toekomst en die auto's zouden nog verbeteren. Maar als je nu moet starten van een slechtere basis, dan zal het resultaat ook slechter zijn en dan zullen die luchtkwaliteitskaarten ook slechter zijn. Ze hebben zich rijk gerekend, daar komt het op neer."

Toch gaat de actiegroep voorlopig geen juridische stappen ondernemen om de milieueffectenrapporten te laten overdoen. "Ik hoop dat de Vlaamse regering er zelf wil naar kijken in plaats van dat mensen dat juridisch zouden moeten gaan afdwingen."

"Milieueffectenrapporten gebaseerd op reële metingen"

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) klopt het niet dat er mogelijk problemen zijn voor de grote infrastructuurwerken. Weyts zegt dat de milieueffectenrapporten gebaseerd zijn op reële metingen van vandaag. "Die rapporten worden gebaseerd op de reële uitstoot, niet op basis van wat Volkswagen op papier zet. Sommigen willen echt alles gebruiken om stokken in de wielen te steken, om te verhinderen dat we de Antwerpse mobiliteitsknoop zouden aanpakken, maar in deze is dat echt geen argument."

Dat benadrukt ook de woordvoerster van het project Uplace in Machelen. "Het rapport is gebaseerd op reële metingen van uitstoot en de projecties zijn zelfs strenger of pessimistischer. Het rapport is niet gebaseerd op cijfers van autoconstructeurs of testresultaten die mogelijk niet met de realiteit overeenstemmen." De recente berichtgeving rond de dieselwagens heeft volgens Uplace dan ook geen impact op de relevantie van het MER.

Meest gelezen