Zal "Macho Ray" u veiliger doen rijden?

Vlaanderen heeft een nieuwe verkeersmascotte: de stereotiepe machofiguur Ray zal ons op affiches langs de weg en via radiospotjes aanmanen om veilig te rijden. Toch vragen sommigen zich af of Vlamingen met een zware voet effectief onder de indruk zullen zijn van "Roze Ray".

Officieel wordt hij pas zondag aan het grote publiek voorgesteld, maar nu al staat hij te blinken op de E314 tussen Lummen en Leuven. Ray: een snor, haar flink in de brillantine en een gouden ketting. "Luister naar Ray. Niet te snel is dik okay", is de slagzin die ermee gepaard gaat.

"Echt het stereotiepe beeld dat Vlamingen hebben van snelheidsmaniakken", zei bedenker en creatief directeur Tom Garcia eerder al over de campagne. Het is zijn reclamebureau Leo Burnett dat het figuurtje van Ray heeft bedacht, nu het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid door de zesde staatshervorming niet langer instaat voor de verkeerscampagnes.

De filosofie erachter: als Vlamingen zo'n stereotiepe snelheidsduivel hen zien oproepen trager te rijden, dan zullen ze zelf ook wel overtuigd raken om minder op het gaspedaal te duwen. Bovendien - zo blijkt uit studies - zal de zachtere roze kleur een beter effect hebben, want choquerende campagnes zouden niet meer werken.

"Affiche spreekt helemaal niet aan"

Bij mobiliteitsorganisatie Touring is men helemaal niet overtuigd van Ray. "Deze affiche spreekt helemaal niet aan want niemand weet wie Ray is. De komische boodschap erachter ontgaat ons ook volledig en zo gaat het effect van sensibilisering verloren. Het heeft geld gekost en het zal geen effect hebben. Dat is jammer", zegt woordvoerder Danny Smagghe.

Touring formuleert ook nog een meer fundamentele kritiek. "Het is jammer dat er nu in de verschillende gewesten van ons land verschillende campagnes worden gevoerd. Een nationale campagne is veel duidelijker, want verkeersveiligheid stopt natuurlijk niet aan de grenzen tussen de regio's in ons land."

Ook verkeerspsychologen hebben hun vragen. "Ray ziet er wat vrouwelijk uit. Hem als modelfiguur opvoeren voor een toch eerder machopubliek is een gok", zegt Gerard Tertoolen in Het Nieuwsblad.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), die groen licht moest geven voor de campagne, heeft zich niet ingelaten met het creatieve luik van de campagne. Hij is in elk geval tevreden dat Vlaanderen nu - naast de alom bekende bobcampagnes - een aparte mascotte krijgt om de verkeersveiligheid op onze wegen te verhogen.

Meest gelezen