Belgische onderwijsexpert haalt uit naar lerarenbeleid

Dirk Van Damme, hoofd onderwijsonderzoek bij de OESO, levert in een opiniestuk in De Standaard zware kritiek op het Vlaamse onderwijsbeleid. "Dat ons onderwijs uitstekend is, komt niet dankzij maar ondanks het lerarenbeleid." De vakbonden reageren verbolgen. Van Damme was in een vorig leven kabinetschef bij minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (SP.A).

De lijst met problemen is lang, stelt Van Damme. De lerarenopleiding trekt niet de beste studenten aan en de opleiding zelf moet sterker worden. Beginnende leerkrachten komen in de moeilijkste klassen terecht en moeten zich maar beredderen, zonder al te veel begeleiding. Bovendien wacht hen jarenlange werkonzekerheid en een vlakke loopbaan met weinig perspectieven en een zwakke of geen evaluatiecultuur. En uitgebluste leerkrachten wordt de hand boven het hoofd gehouden. Hij pleit voor een opfrissing van het statuut.

Van Damme betreurt ook dat er geen kwaliteitscultuur heerst. De kwaliteit is het gevolg van de professionaliteit van individuele leraren, van de gedrevenheid van directies, maar is geen systeemkenmerk", klinkt het.

"Ivoren toren"

De vakbonden reageren verbolgen. "Dit komt van iemand die als kabinetschef van minister Frank Vandenbroucke (SP.A) mee het beleid heeft gestuurd en nu vanuit zijn ivoren toren in Parijs zegt wat er fout gaat", zegt Jos Van Der Hoeven van de christelijke bond COC in De Standaard.

"Grof, die uithaal", beaamt Raf De Weerdt (ACOD). "Hij heeft het over de werkzekerheid van jonge leerkrachten maar zijn minister schafte wel de vervangingspool af, die wat meer zekerheid bood." De bonden wijzen ook met klem de beschuldiging, dat ze slecht functionerende, oudere leerkrachten de hand boven het hoofd houden, af. "Ergerlijk, die tweedeling. (...) Wij komen voor alle personeelsleden op", aldus nog De Weerdt.

"Positief pleidooi"

"Ik heb eigenlijk alles een beetje op een rijtje willen zetten", reageert Van Damme in "Bonus" op Radio 1. Hij beklemtoont dat zijn opiniestuk positief bedoeld is, een wake-up call bedoeld om vakbonden en werkgevers aan tafel te krijgen om een modern onderwijsstatuut uit te tekenen.

Van Damme ontkent ook dat hij de vakbonden viseert. "Maar zij zijn toch wel de meest behoudensgezinde kracht in heel dit dossier. (...) Ik vrees dat de onderwijsvakbonden vasthouden aan een concept van syndicaal werk dat in veel andere sectoren al lang niet meer bestaat."

Hand in eigen boezem

Het is Van Damme naar eigen zeggen ook niet te doen om de vaste benoeming. "Dat is voor mij een symboolelement waarop we ons niet moeten blindstaren. Je moet kijken naar de loopbaanevolutie van leraren, hoe je mensen moet motiveren, ..."

Voorstellen over hoe het dan wel zou moeten, heeft Van Damme zelf niet, geeft hij toe. Hij erkent ook dat zijn eigen minister niet de nodige aanpassingen heeft doorgevoerd. "We zijn inderdaad niet voldoende ambitieus geweest. Geen enkele voorbije onderwijsminister heeft de ambitie gehad om het lerarenstatuut op te frissen."

Binnenkort start het overleg tussen de onderwijsvakbonden, de koepels en minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) over het loopbaanpact.

Meest gelezen