"Geef leerkrachten die extra inspanningen doen een beter loon"

Leerkrachten die lesgeven in moeilijke scholen of die extra taken op zich nemen, zouden daar een financiële bonus voor moeten krijgen. Dat stelt OESO-onderwijsspecialist Dirk Van Damme. Volgens hem kan je met zo'n flexibele verloning het lerarenberoep aantrekkelijker maken. Voor de onderwijskoepels is het voorstel bespreekbaar, maar geen prioriteit.
Archieffoto

De komende maanden buigen de verschillende onderwijspartners zich over het schoolloopbaanpact. Dat pact moet het beroep van leerkracht opwaarderen. Een optie daarbij zou een flexibel loon kunnen zijn, oppert Van Damme. "We moeten de loopbaan van een leraar opnieuw dynamiek meegeven en daar kunnen heel specifieke financiële prikkels echt een grote rol spelen", zegt hij in "De ochtend" op Radio 1.

Concreet zou er een bonus kunnen komen voor leerkrachten die in "moeilijke" scholen lesgeven, zoals dat in Brussel al bestaat. "In Vlaanderen hebben we namelijk een groot probleem dat niet altijd de meest ervaren leerkrachten terechtkomen in de scholen met de meeste moeilijkheden. Jonge leraren worden daar gedumpt in het begin van hun loopbaan en proberen daar nu zo snel mogelijk te verdwijnen", schetst Van Damme (zie kleine foto) het probleem.

Ook leerkrachten die extra taken op zich nemen zouden een bonus moeten krijgen. "Nu is de loopbaan van een leraar heel erg vlak want er zijn maar twee niveaus: de leraren en de directie. Het loon neemt enkel toe naargelang de anciënniteit. Op dit moment hebben we geen instrumenten om dat aan te pakken", aldus de onderwijsspecialist van de OESO.

"Dit is voor ons geen prioriteit"

De onderwijskoepels zijn niet a priori tegen het voorstel voor flexibele verloning van leerkrachten, maar voor hen is het geen prioriteit. "We moeten het debat rond de loopbaan in zijn geheel bekijken. Daar één specifiek maatregel uithalen, is niet de beste manier om dit dossier aan te pakken", zegt Lieven Boeve, directeur-generaal van het Katholiek Onderwijs. "We kunnen ook qua taakinvullingen differentiëren: mensen die meer lesgeven de kans daartoe bieden en anderen meer andere taken laten doen in de schoolorganisatie. Maar dat gaat eerder over differentiëring in het personeelsreglement. Wedde-differentiatie zou daar iets aan toevoegen, maar voor ons is dat geen prioriteit."

Ook voor Raymonda Verdyck (zie kleine foto) van het Gemeenschapsonderwijs (GO) gaat het in de eerste plaats over de inhoud van de job. "De scholen moeten meer verschillende profielen van leerkrachten kunnen inzetten. De vraag is hoe we de vlakke loopbaan kunnen doorbreken. Wij hebben onze twijfels of een flexibel loon daar de sleutel toe is."

Toch schiet ook Verdyck het voorstel niet af. "Het is nu bijvoorbeeld heel moeilijk om iemand met een masterdiploma in het lager onderwijs in te zetten. Het zou zinvol zijn om die masters een aantal taken te geven in het lager en dan moeten zij daar correct voor verloond worden. Gelijk loon voor gelijk werk blijft voor ons belangrijk, maar als bepaalde leerkrachten andere taken doen, dan is het voor ons zeker bespreekbaar om ook naar het loon te kijken", besluit Verdyck.

Meest gelezen