Verzekering afsluiten haast onmogelijk voor psychiatrische patiënten

Psychiatrische patiënten kunnen moeilijker aanvullende verzekeringen voor inkomensverlies, ziekte of invaliditeit afsluiten, zelfs wanneer het beter met hen gaat. Onrechtvaardig, zeggen psychiaters. Moeilijk te veranderen, beweren de verzekeraars.
AMELIE-BENOIST / BSIP

Als het gaat over aanvullende verzekeringen komen verzekeringsmaatschappijen bij psychische problemen niet of nauwelijks tussenbeide, schrijft De Morgen. De hospitalisatieverzekering dekt opnames voor psychische aandoeningen nauwelijks, en zelfs bij auto- of reisverzekeringen ondervinden patiënten en ex-patiënten moeilijkheden.

De Belgische verenigingen voor psychiatrie noemen het “een schrijnende discriminatie”, die leidt tot financiële problemen in een heleboel huishoudens. Een bijkomend probleem is dat de polissen voor zulke verzekeringen niet transparant zijn waardoor mensen verkeerdelijk denken dat ze verzekerd zijn.

Stigmatiserende stempel

Psychiater Dirk De Wachter bevestigt dat het om een dagelijks terugkomend probleem gaat, en wijst erop dat de problemen voor psychiatrische patiënten veel dieper gaan dan verzekeringen alleen. “Er is over het algemeen veel minder begrip voor psychische dan voor lichamelijke aandoeningen. Psychiatrische patiënten worden bestempeld als flauweriken en komedianten. Dat stigmatiserend etiket draagt de patiënt ook bij het afsluiten van een verzekering, zelfs nadat die genezen is verklaard.”

De Belgische beroepsvereniging van verzekeringsondernemingen Assuralia ontkent niet dat psychiatrische patiënten meer moeilijkheden hebben om een aanvullende verzekeringen af te sluiten. “Psychische problemen worden beschouwd als chronische ziekte”, zegt woordvoerder François de Clippele. “Het gaat vaak over zeer lange ziekenhuisopnames, die onregelmatig zijn en vaak kunnen voorvallen. Bijgevolg zijn ze zeer moeilijk te spreiden, en is het lastiger om de risico’s in te schatten dan bij lichamelijke aandoeningen. Ze zijn moeilijk objectiveerbaar.”

Klein brilletje

Assuralia erkent de problematiek van transparante overeenkomsten en dat het moeilijk is om af te wegen hoe gedetailleerd de overeenkomst moet weergegeven worden. De Clippele wijst er echter ook op dat het niet alleen de kleine lettertjes zijn die voor problemen zorgen: “veel klanten hebben "een klein brilletje". Ze lezen het contract niet grondig of gewoon niet. Verzekeringsspecialisten kunnen daarbij uitkomst bieden.”

Sinds dit jaar is de wet Partyka van kracht, die verzekeringsovereenkomsten toegankelijker moet maken voor chronisch zieken en dus ook psychiatrische patiënten. Er is een onafhankelijk opvolgingsbureau waar mensen terechtkunnen als ze denken dat hen onrecht wordt aangedaan bij het afsluiten van een verzekering. Maar dat systeem moet nog verder ontwikkeld worden.

Minister van Werk en Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) gaf al aan te willen overleggen met de verzekeringsondernemingen om de communicatie duidelijker te maken. Een concrete afspraak is er nog niet.

Meest gelezen