"Ramptrein" Desiro verliest wagons

De trein Antwerpen-Oostende verloor zaterdagmiddag plots zijn achterste drie rijtuigen. De kustgangers liepen anderhalf uur vertraging op. Het is het zoveelste incident met een Desiro, een treintype waar de NMBS al talloze problemen mee heeft gehad.
BELGA

De NMBS had een extra lange trein ingelegd omdat er veel reizigers richting de kust verwacht werden. Vlak voor station Lokeren ontkoppelden de laatste drie wagons plotseling. "Gelukkig werkten alle veiligheidssystemen waardoor de wagons automatisch tot stilstand kwamen", zei NMBS-woordvoerder Paul Van Aelst aan Het Nieuwsblad.

Het incident is het zoveelste met een Desiro, een treintype van Siemens. Daarvan kocht de NMBS 305 toestellen, die sinds 2008 worden geleverd. Voor de aankoop telde de NMBS 1,2 miljard euro neer.

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) schotelde Siemens begin dit jaar een boete van 60 miljoen euro voor, omdat de toestellen niet voldeden aan de in het contract opgenomen betrouwbaarheidseisen. Er waren problemen met de automatische treindeuren, de airco liet het vaak afweten en de communicatie- en veiligheidssystemen raakten verstoord. Siemens voerde een verbeterplan door, maar veel problemen bleven aanhouden.

"Het is wel de eerste keer dat een Desiro tijdens een rit ontkoppelt", zegt Van Aelst. Daarenboven gebruikt de NMBS de toestellen regelmatig voor lange trajecten, terwijl de Desiro eigenlijk ontworpen is voor korte afstanden.

Een technicus kon de wagons opnieuw koppelen, maar de NMBS besliste toch om de trein in Lokeren te laten. De reizigers zijn overgestapt op een andere trein naar Gent en arriveerden met anderhalf uur vertraging.

Meest gelezen