Johnny Thijs gelooft niet in minimale dienstverlening bij NMBS

De gewezen CEO van Bpost Johnny Thijs, die door de N-VA naar voren wordt geschoven als bestuurder bij de NMBS, gelooft niet in een minimale dienstverlening bij het spoor. Dat zegt hij in een interview met De Morgen. Wel pleit hij voor een strenger stakingsrecht.
Nicolas Maeterlinck

"Een minimaal aantal treinen laten rijden, dat moet nog te doen zijn. Maar hoe ga je mensen laten weten dat zij op de trein mogen stappen, en hun buurman niet? Wie gaat dat allemaal controleren? We moeten ons durven afvragen of het symbool de strijd wel waard is", zo vraagt hij zich af.

Johnny Thijs (kleine foto) werd onlangs door de kabinetschef van vicepremier Jan Jambon (N-VA) gevraagd om bestuurder te worden bij de NMBS, maar hij heeft nog niet definitief "ja" gezegd. De N-VA is wel voorstander van een minimale dienstverlening, en ook minister van Mobiliteit Jacqueline Galant houdt daaraan vast.

Thijs pleit in de krant wel voor een strenger stakingsrecht. Beter stakingen vermijden dan hun schade beperken, zo klinkt het. "Het probleem is de ruime manier waarop overheidspersoneel het stakingsrecht interpreteert", volgens Thijs."Als er een sociaal conflict opduikt, zou een strak scenario van regels van overleg en verzoening gevolgd moeten worden. Een langere periode van stakingsaanzegging zou een element kunnen zijn."

Vakbonden en directie van de NMBS hebben tot eind december om een akkoord over een minimale dienstverlening te bereiken. Volgens de christelijke vakbond ACV Transcom ziet het er naar uit dat die deadline gehaald kan worden. De directie van de NMBS zou een voorstel voor de minimale dienstverlening op tafel hebben gelegd, waarin ze pleit voor het "zachte, Franse model". Daarin is er geen sprake van het opvorderen van personeel, maar rijden er enkel treinen als er voldoende personeel beschikbaar is.

Meest gelezen