Roettest werkt niet bij nieuwe dieselwagens

De omstreden roettest bij de autokeuring werkt niet bij nieuwe dieselwagens. Dat meldt Het Belang van Limburg. Bij de roettest geeft de controleur plankgas terwijl de wagen stilstaat om te zien of de auto niet te veel roetdeeltjes uitstoot.

"Moderne wagens worden op die hoge toerentallen begrensd", legt Maarten Matienko van automobilistenvereniging VAB uit. "Je kan bijvoorbeeld maar tot 3.000 toeren rijden."

Bij de roettest wordt de uitstoot van roetdeeltjes gemeten door het toerental van de wagen hoog op te drijven. Bij nieuwe diesels is dat echter niet meer mogelijk omdat de motoren bij stilstand begrensd zijn op 2.500 à 3.000 toeren per minuut. De constructeurs voerden deze technologie in om te voorkomen dat de motor schade oploopt.

"In de praktijk betekent dit dat de Europese milieukeuring een maat voor niets is geworden", zegt Mark Pecqueur, docent autotechnologie bij Thomas More.

Meest gelezen